Flere nyheder

 
Teater
Angstturisme på Refshaleøen

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Angstturisme på Refshaleøen
Man. 10. nov. 2014


(Foto: Natascha Thiara Rydvald)

Dramatiker Jokum Rohde og scenografduoen Torden og Lynild m.fl. har med "Amandaværelset" skabt en overraskende, hårrejsende og gennemført horroroplevelse i Det Kongelige Teaters Scenografiske Værksteder, som kan få dig til at skide grønne grise.

På Refshaleøen i sammenhæng med B&W Hallerne ligger Det Kongelige Teaters Scenografiske Værksteder. Indgangen til Amandaværelset er ganske anonym, og når man træder indenfor bydes man velkommen af to meget bestemte kvinder iført pels og røde læber. Alle tilskuere iføres grisemasker og store sorte frakker og ledes til tilskuerrækkerne, som er placeret tæt op ad et forhæng, som tydeligt afskærmer resten af den store hal. Der er intet billethus eller programmer, som når vi plejer at gå i teatret. Det er alt sammen meget, meget mystisk, og ingen blandt publikum er i tvivl om, at dette er en anderledes teateroplevelse.

Iført disse ens frakker og masker ledes publikum rundt i en labyrint af gange, værelser og scenarier, som konstant forandrer sig. Intet er, som det plejer. Heller ikke denne teaterforestilling. Med begrænset udsyn fra øjenhullerne i grisemaskerne følger publikum drabskommisæren Joseph Hallu i forsøget på at finde pigen Amandas drabsmand. Som i enhver anden god krimi flyttes mistanken fra karakter til karakter, og enhver er mistænkt i denne gådefulde fortælling. Publikum følger Hallu til et teater, hvor det siges, at de gæstende tilskuere får kontakt til de døde. Pludselig fyldes man af gru - for hvad er det egentlig, man køber billet til, når man går i teatret?

Jokum Rohde har i særdeleshed begået et velskrevet stykke dramatik, som hylder alverdens klassiske gyser- og noirfilm og trækker også på en David Lynch'sk uhygge med okkulte uforklarligheder. Scenografduoen viser på bedste veludførte vis, hvorfor arbejdet med spøgelseshuse i forlystelsesparker er deres foretrukne speciale. I en genre, hvor Cantabile 2 og Signa ellers viser sig som nogle af de få på markedet, spiller Eventministeriet og Det Kongelige Teater med på bedste vis. Selvom der rent lydmæssigt trækkes på ganske velkendte, og nogen ville måske sige gennemtæskede, klicheer inden for horror og gys, kan effekten ikke undervurderes, når denne ryger ud af skjulte højtalere. Hvad enten dette er en fjern metronom eller barnegråd, går disse rent ind.

Okay. Indrømmet. Horror er absolut ikke det foretrukne valg, når undertegnede skal vælge film. Slet ikke. Men gys i teatret er ikke ofte set, og slet ikke i denne form for installationsteater, og dette er installationshorror, som kan give de fleste hjertebanken og efterfølgende mareridt, når man er kommet hjem igen. Hvis man da når hjem...

Amandaværelset spilles frem til 22. november, men alle forestillinger er udsolgt på forhånd.

Amandaværelset
Det Kgl. Teaters Scenografiske Værksteder

Manuskript: Jokum Rohde
Iscenesættelse: Anders Lundorph
Musik: Steen Jørgensen og Tonje Terese Scenografi: Torden og Lynild v/Sigrid Bennike og Sebastian David Tingkær
Medvirkende: Morten Burian, Lea Maria Høyer Stensnæs, Klaus T. Søndergaard, Alexandra Ternstrøm, Jannik Jensen, Gina Alma Kulberg Marchwinki og Lone Hansen