Flere nyheder

 
Teater
Skuddrama med hukommelsestab

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Skuddrama med hukommelsestab
Tor. 16. apr. 2015


(Foto: Lana Ohrimenko)

Nogle gange er rejsen, og ikke målet, det vigtigste. Dette kan også siges om" Manden der ville huske" på Svalegangen. Det er processen, der er den vigtige i dette stykke - ikke slutningen, som næsten kan undværes. Stykket handler om en mand, der forsøger at huske drabet på sin ekskone - han kan bare ikke, måske fordi han også har skudt sig selv i hovedet.

Det er en fascinerende fortælling, som kan ses på Svalegangen, og hvor Von Baden leverer manuskript og skuespil. Langsomt bevæger vi os tilbage i hukommelsen og kommer tættere på et mord, vi ved, er sket, men ikke hvorfor eller hvordan.

Vores hovedperson kan huske det meste, undtagen hvad der skete inde i huset. Det hus, hvor han ifølge politiet brutalt myrdede sin ekskone. Hans efterfølgende selvmord husker han heller ikke - det kan jo skyldes, at han skød sig gennem hovedet. Vi starter derfor hos fængselspsykologen (Vibeke Hastrup), der har hovedpersonen (Frederik Meldal Nørgaard) til konsultation. Han vil gerne huske, hvad der skete, han kan bare ikke. Langsomt starter processen, og stykket bevæger sig i glimt frem og tilbage, startende hvor hovedpersonen første gang møder sin kommende ekskone (Laura Bach) nede i tyrolerteltet på Klostertorv, og det slår gnister med det samme.

Det er en tragisk og ubehagelig historie, der fortælles på Svalegangen, men det er lykkedes fint at flette lidt humor ind, ikke i et omfang der giver forløsende latter, men stadig nok til at stykket ikke føles som en lang ubehagelighed.

Stykket er gribende, og den måde der dykkes dybere og dybere ned i historien virker fængende. Spændingen stiger, efterhånden som den mere og mere desperate mand får glimt tilbage i tiden og kommer nærmere og nærmere det tragisk øjeblik. Slutningen bringer dog ikke en større forløsning eller svar. Det mangler, når man går ud af døren, men så tragiske hændelser som mord er der naturligvis ikke gode svar på. Det kan være det, Henrik Vestergaard (dramatiker) har tænkt, da han satte det sidste punktum i historien - der er bare ikke nødvendigvis et godt svar på, hvorfor et menneske kan gå så langt ud over grænserne!

Manden der ville huske
Teatret Svalegangen
Se spilleplan