|
"Hvad er der galt med vand i håret og nystrøget joggingdragt?" Efter fire "Kentex"-shows er Tommy Kenter nu klar med en ny version, denne gang i Skuespilhuset på Det Kongelige Teater. Og selvfølgelig kan det ikke hedde andet end "Kentex Royal". Kenter, som lige nu er aktuel i "Livvagterne" hver søndag på DR, er virkelig kommet i vælten på det sidste.
Han genoplivede grisehandleren i et varmt gensyn i musicalen Matador og sidst i rollen som den gamle teaterchef på Det Ny Teaters 100 års jubilæum i efteråret.
Nu har Tommy Kenter med sit underfundige lune sat et nyt show sammen med fortolkninger af gamle viser af bl.a. Oswald Helmuth og Kjeld Petersen.
Kentex Royal er bygget op over forestillingen Finn Søeborgs univers, som tidligere har spillet på Husets Teater.
I den bedste Oswald Helmuthske tone møder vi Svend Erik, som er den røde tråd i en række sange, sketches og monologer. Hvorfor er livet nogle gange så svært? Det lugter lidt af socialrealistisk John Mogensen, hvor smerte er overskriften, og man kan spørge sig selv, om der stadig er behov for at grave en sang som "Når den sidste bon er slået" op af gemmerne. Efter publikum at dømme, hvor de fleste på premiereaftenen nok er fra 40 og opefter, var stemningen høj.
I et virtuost skift fra det melankolske, sorgmuntre lune, som griber os lige i hjertekulen, til den maniske jeg-kan-klare-hele-verden-karakter, viser Kenter sit talent i sangen "Så sensitiv'', så man skulle tro, at Kentex var blevet til Fontex.
Et muntert indslag er Rudy som i storternet jakke udspiller den store Hamletscene, hvor samtlige klichéramte sølvbryllupssange udgør teksten. For så hudløst at tage kostumet af og sætte os tilbage med spørgsmålet: at være eller ikke være.
Der er den sky figur Alf Velling, som taler til sin fugl på skulderen på tri smi kinisiri-sprog, og som beviser, at selv oplæsning af telefonbogen kan være en sjov beskæftigelse.
Det er humor i den gamle genre, hvor nogle jokes kunne godt trænge til lidt fornyelse. Men alligevel ikke for skarp til, at det kunne gibbe i nogle af gangstativerne i publikum. Kostumebudgettet har efter alt at dømme desværre været holdt på et minimum.
Kenter har et nærvær og intimitet og holder en meget fin balancegang i samspillet med publikum, så det aldrig bliver for privat.
Esbens Justs følsomme akkompagnement går godt i spænd med til Tommy Kenters ligeså sårbare person. Kentex Royal er, ifølge Tommy Kenter en hyldest til almindelighed, men bliver også et bevis på originalitet og en kunstner, som ikke hænger på træerne mere.
Foto: Thomas Petri
Det Kongelige Teater: Kentex Royal
Se spilletider