Ny dansk dramatik. Aldersgruppe: Fra 15 år. Varighed: 60 min uden pause..
Kan man miste noget, man aldrig har haft?
I TATOVERING tvinges en kvinde i tyverne til at skulle tage afsked med sin far, som hun aldrig har kendt, da han pludselig ligger for døden.
Det kaster hende tilbage til skelsættende situationer fra hendes faderløse ungdom i 00'erne, hvor hun i sin iver for at udfylde tomrummet ender ud i situationer, der sætter sig dybe spor i hendes endnu spinkle krop.
TATOVERING veksler ind og ud mellem nutiden med den døende far, og fortiden i et broget ungdomsmiljø, hvor man taler alverdens forskellige sprog i opgangene og Danmark går i krig i Mellemøsten.
Hvordan er det at vokse op i et maskulint miljø, der samtidig mangler konkrete maskuline rollemodeller?
Medvirkende: Rikke Westi, Marie-Lydie Nokouda
Instruktør: Anna Malzer Scenograf: Simone Bartholin Lysdesigner: Mikkel Givskov Lyddesigner: Emil Bøll Instruktørassistent: Annika Løchte Taylor
TATOVERING er en forestilling, der er lige så personlig, som den er global og lige så in-your-face som den er sårbar..
Imens en kvinde i 20'erne forsøger at tage afsked med den far, som hun aldrig har kendt, trevler hun sin rå ungdom op så man kan lugte kartoffelmosen fra Kentucky Fried Chicken og høre ekkoet af de afdøde amerikanske rappere til morgenfesterne - i et miljø hvor der tales 20 forskellige sprog i opgangene, men få taler ét flydende. Det er absurd og morsom feminin selvjustits fra blokken, da hun hævngerrigt ydmyger sin meget ældre butikschef, fordi han lægger an på hende og veninden. Men det er også livsændrende alvor, når en af drengene drager i krig i Afghanistan og kommer tilbage i en kiste. TATOVERING er en spontan, øm, rablende run-down af en faderløs ungdom. Fra en datter til sin døende far, der først ringer, da det er for sent. Så frisk og uden filter at forestillingen "svier i øjnene". Anna Malzer om forestillingen: "Jeg er selv vokset op i et miljø, hvor jeg i min ungdom oplevede en række dødsfald blandt unge mænd omkring mig. TATOVERING er selvfølgelig fiktion, men temaet er både personligt og politisk for mig som dramatiker. Jeg skrev teksten lige efter min egen far også døde for tidligt. Den handler ikke om ham specifikt, men historien strømmede ud af mig, og derfor emmer den nok af et slags kontroltab, en rablen der nogle steder er vrøvlende og nogle steder knivskarp - en tone som jeg ikke var kommet til, hvis jeg ikke stod midt i en krise, da jeg skrev den". OBS! Der anvendes stroboskoplys og kraftig røg i forestillingen. Røgen er vandbaseret og ufarlig. Medvirkende: Rikke Westi og Marie Lydie Nokouda Instruktør: Anna Malzer, Tekst- og instruktionskonsulent: Mikkel Flyvholm, Dramatiker: Anna Malzer, Scenograf: Simone Bartholin, Lysdesign: Mikkel Givskov, Lyddesign: Emil Bøll. Arrangør: Taastrup Teater & Musikhus og Mungo Park. Spillested: Taastrup Teater og Musikhus Kjeld Abells pl. 1, 2630 Taastrup. Spilledato & tid: Mandag d. 24. februar kl. 19.00 (Dørene åbner kl. 18.00). Billetpris: Normalpris: 110 kr. inkl. gebyr. Studiepris: 50 kr. inkl. gebyr. Pladser: Unummererede siddepladser
Voksenkoret øver hver mandag kl. 19.00 - 21.00 i Sogneladen. Koret synger primært klassisk, men også viser og sange fra bl.a. højskolesangbogen..
Det er gratis at være med, og du behøver ikke at have nodekendskab, bare du kan lide at synge og har lyst til at synge sammen med andre. Vil du gerne synge med? Så henvend dig til organist Henrik Pind Hansen på hph@km.dk
Operation x - gennem 20 år. I år er det 20 år siden, at Morten blev ansat på et nyt undersøgende dokumentarprogram på TV 2. Programmet fik senere navnet Operation X..
I den anledning produceres der to nye opfølgnings-programmer, hvor vi ser tilbage på nogle af de historier, holdet har undersøgt gennem årene. Hvad skete der dengang, hvad er der egentlig sket siden?
I dette nye foredrag tager Morten os med bag de bedste programmer de sjoveste klip, fortæller hvordan man bevarer arbejdsglæden med et til tider konfliktfyldt arbejde?
Kom og hør med når Gigtforeningens advokat Anne Trankjær holder foredrag om arv og testamente. Der er mange gode grunde til at oprette et testamente..
Det giver dig mulighed for selv at bestemme, hvem der engang skal arve din formue og dine ejendele, og det er også din bedste garanti for, at der ikke opstår misforståelser.
"Alligevel udskyder en del mennesker at få det gjort, eller de undlader det helt," fortæller Gigtforeningens advokat. "Måske har man en forventning om, at det er besværligt og dyrt. Eller overflødigt. Men hvis du på forhånd har gjort dig nogle tanker om dine ønsker, vil du sandsynligvis opleve det som en god og afklarende proces".
"Arveloven giver dig mulighed for at få indflydelse på, hvem der skal arve dig, men det kræver, at du opretter et testamente. Samtidig er det at skrive testamente også udtryk for omtanke og respekt for dine nærmeste".
Folketeatret kunne ikke fejre Waage Sandøs 60-års skuespillerjubilæum bedre end i rollen som den gamle konge og patriark, der slipper tøjlerne og ser sin magt, sin familie og sin forstand smuldre i Shakespeares Kong Lear..
Da Kong Lear efter mange år på tronen abdicerer, beder han sine tre døtre fortælle, hvem af dem, der elsker ham højest, så han kan fordele riget efter størrelsen på deres kærlighed. Men sammenblandingen af magt og forfængelighed får familien til at eksplodere i intriger og forræderi, begær og grådighed, mens Kong Lear ender i frit fald fra tinderne. En banal arvesag bliver en fortælling om at komme til at gøre det onde i kærlighedens navn. William Shakespeares Kong Lear er et klassisk drama om magt og kærlighed. En ældre, magtfuld mand tager en forkert beslutning og falder fra magtens tinde uden helt at forstå, hvad der ramte ham. Denne fortælling er evig relevant, og derfor spilles Shakespeares Kong Lear igen og igen overalt i den vestlige verden. Medvirkende. Waage Sandø, Marie Boda, Martin Elung- Jensen, Niels Skovgaard Andersen, Nicolai Jandorf, Filippa Suenson Elsig, Sara hjort Ditlevsen, Mathias Flint. Af Wiliam Shakespeare. Manuskript William Shakespeare. Oversættelse Niels Brunse. Tekstbearbejdelse Waage Sandø. Bearbejdelse og instruktion Vibeke Wrede. Dramaturg Ninette Mulvad. Scenografi Peter de Neergaard. Kostumedesign Lauréline Dérmonet. Komponist Alexander Wrede Elung-Jensen. Foto Gudmund Thai. Aldersgruppe: Fra 18 år. Varighed: Oplyses senere