2025 er året hvor renæssancens største komponist Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525 - 1594) fylder 500 år. Musica Fictas koncertfejring inkluderer Palestrinas mest berømte messe: Marcellusmessen.
Hvad Shakespeare er for litteraturen og Michelangelo for kunsten, er Palestrina for vokalmusikken.
En fejring af sådan en væsentlig komponist fortjener storhed, og Musica Fictas koncertfejring inkluderer Palestrinas mest berømte messe: Marcellusmessen.
Giovanni Pierluigi da Palestrinas musik er et mønstereksempel på polyfonien - den flerstemmige musik, hvor alle melodierne i musikken har lige stor berettigelse, og han fik en helt særlig plads i den modreformatoriske musik i midten af 1550-tallet. Polyfonien havde fra sidste halvdel af 1400-tallet udviklet sig til en så virtuos musikform, at kun det trænede øre kunne følge med, og mærkeligt nok blev det et problem for den katolske kirke. Palestrina blev bedt om at udvikle polyfonien i en retning, så ordet kom til sin ret. Palestrinas Marcellus-messe blev kongseksemplet på denne udtryksform. På en elegant og nærmest snu måde, formår Palestrina tydeligt at fremhæve alle tekstleddene inden de hvirvles op i himmelske polyfoni, så både Gud, Pave og pøbel lytter med.
Udover kirkemusikken har vi også noget af den mere løsslupne verdslige musik med. Den er ikke mindre virtuos. Glæd jer derude!
Program:
Marcellusmessen
Madrigaler fra Canticum Canticorum
Medvirkende
Musica Ficta
Ensemble Zimmermann
Dirigent: Bo Holten
Musica Fictas Palestrina fejring er velvilligt støttet af Augustinus Fonden og William Demant Fonden.
Lesen Sie mehr auf der Website
Hvad Shakespeare er for litteraturen og Michelangelo for kunsten, er Palestrina for vokalmusikken.
En fejring af sådan en væsentlig komponist fortjener storhed, og Musica Fictas koncertfejring inkluderer Palestrinas mest berømte messe: Marcellusmessen.
Giovanni Pierluigi da Palestrinas musik er et mønstereksempel på polyfonien - den flerstemmige musik, hvor alle melodierne i musikken har lige stor berettigelse, og han fik en helt særlig plads i den modreformatoriske musik i midten af 1550-tallet. Polyfonien havde fra sidste halvdel af 1400-tallet udviklet sig til en så virtuos musikform, at kun det trænede øre kunne følge med, og mærkeligt nok blev det et problem for den katolske kirke. Palestrina blev bedt om at udvikle polyfonien i en retning, så ordet kom til sin ret. Palestrinas Marcellus-messe blev kongseksemplet på denne udtryksform. På en elegant og nærmest snu måde, formår Palestrina tydeligt at fremhæve alle tekstleddene inden de hvirvles op i himmelske polyfoni, så både Gud, Pave og pøbel lytter med.
Udover kirkemusikken har vi også noget af den mere løsslupne verdslige musik med. Den er ikke mindre virtuos. Glæd jer derude!
Program:
Marcellusmessen
Madrigaler fra Canticum Canticorum
Medvirkende
Musica Ficta
Ensemble Zimmermann
Dirigent: Bo Holten
Musica Fictas Palestrina fejring er velvilligt støttet af Augustinus Fonden og William Demant Fonden.
Eintritt frei