Siden 1960'erne har Erik Hagens skabt værker i talrige former: malerier, tegninger, bøger, tryk, spil, tekster og værker til det offentlige rum.
Siden 1960'erne har Erik Hagens skabt værker i talrige former: malerier, tegninger, bøger, tryk, spil, tekster og værker til det offentlige rum. Alle kendetegnes af en betagende detaljegrad og balancerer på knivsægget mellem samfundskritik og humor.
Efter endt uddannelse hos Søren Hjorth Nielsen (1901-1983) på Kunstakademiet, blev den danske kunstner Erik Hagens (f. 1940) uddannet litograf hos, og senere fast tilknyttet ved, det kollektivt ledede Eks-skolens trykkeri. Det blev startskuddet til et væld af plakater og litografier båret af en politisk bevidsthed og produceret på varierede og nyskabende vis.
Hagens første selvbestaltede offentlige udsmykning var et "angreb" på den Amerikanske Ambassade på Dag Hammarskjölds Allé i 1969. I en happening lod Hagens kunsten springe med symboler foran ambassaden. Nærmere beskrevet placerede han bombeeksplosioner og ildebrande udskåret i masonit foran ambassaden, som reaktion på den verserende Vietnam-krig.
Herefter blev en kunstnerisk behandling af symbolet Hagens foretrukne metode. Med udgangspunkt i både den grafiske og den aktivistiske kunst, brugte han de let aflæselige og hurtigt afkodede tegn som hovedingrediens. Symboler finder vi overalt i Hagens kunst, både som tema i værket 'Billedalfabeter' på Espergærde Bibliotek i 1989-90, og som arbejdsgrundlag og del af Hagens mange malerier og idéudkast.
I forbindelse med den generøse overdragelse af Erik Hagens komplette arkiv til Museum Jorn, præsenteres i foråret 2025 en særophængning, der viser glimt fra et kunstnerisk livsværk. Her kan kunstnerens egen optegnelse af et liv med kunst opleves, der med skitser, dagbøger, fotos og udkast til værker skabt gennem mere end 60 år, åbner vores øjne for en kunstnerisk Danmarks krønike.
Lesen Sie mehr auf der Website
Siden 1960'erne har Erik Hagens skabt værker i talrige former: malerier, tegninger, bøger, tryk, spil, tekster og værker til det offentlige rum. Alle kendetegnes af en betagende detaljegrad og balancerer på knivsægget mellem samfundskritik og humor.
Efter endt uddannelse hos Søren Hjorth Nielsen (1901-1983) på Kunstakademiet, blev den danske kunstner Erik Hagens (f. 1940) uddannet litograf hos, og senere fast tilknyttet ved, det kollektivt ledede Eks-skolens trykkeri. Det blev startskuddet til et væld af plakater og litografier båret af en politisk bevidsthed og produceret på varierede og nyskabende vis.
Hagens første selvbestaltede offentlige udsmykning var et "angreb" på den Amerikanske Ambassade på Dag Hammarskjölds Allé i 1969. I en happening lod Hagens kunsten springe med symboler foran ambassaden. Nærmere beskrevet placerede han bombeeksplosioner og ildebrande udskåret i masonit foran ambassaden, som reaktion på den verserende Vietnam-krig.
Herefter blev en kunstnerisk behandling af symbolet Hagens foretrukne metode. Med udgangspunkt i både den grafiske og den aktivistiske kunst, brugte han de let aflæselige og hurtigt afkodede tegn som hovedingrediens. Symboler finder vi overalt i Hagens kunst, både som tema i værket 'Billedalfabeter' på Espergærde Bibliotek i 1989-90, og som arbejdsgrundlag og del af Hagens mange malerier og idéudkast.
I forbindelse med den generøse overdragelse af Erik Hagens komplette arkiv til Museum Jorn, præsenteres i foråret 2025 en særophængning, der viser glimt fra et kunstnerisk livsværk. Her kan kunstnerens egen optegnelse af et liv med kunst opleves, der med skitser, dagbøger, fotos og udkast til værker skabt gennem mere end 60 år, åbner vores øjne for en kunstnerisk Danmarks krønike.
Eintritt: 0-125 kr