Den grønlandske shaman og certificeret psykoterapeut Angajoq byder ind til inspirerende kultur aften.Her vil han dele ud af sit arbejde og viden omkring arbejdet med shamantrommen og shamanistisk praksis.
Angajoq er født i vest Grønland og er i dag bosat på vest Sjælland i Danmark.Han har i mere end 20 år arbejdet med og praktiseret shamanisme. Han har mødt og fulgt shamaner og åndemanere fra flere steder i verdenen.Og har de seneste 15 år selv undervist i shamanisme i lande som Sverige, Grønland, Tyskland, Schweiz, Finland og Danmark. "Håndtrommen er et af menneskets ældste instrumenter. Shamanisme menes at være menneskets ældste spirituelle vej.Shamaner har i årtusinder anvendt forskellige redskaber for at nå ind til åndeverdenen. Den grønlandske Åndemaner, kaldet "Angakkoq", havde ikke et særligt kostume, men var ofte halv eller hel nøgen. Da seancen for det meste fandt sted i mørke, var det andre sanser end synet der blev aktiveret.Trommen, dette væsentlige instrument for alle shamaner, var også vigtig på Grønland. Den bestod af en ring af træ eller organer fra dyr såsom tænder eller andet, der kunne formes i en cirkel.Herpå blev da spændt et bjørne eller sælskind.Før trommen kunne anvendes, blev den fugtet. Åndemaneren slog da på ringen, der genskabte en vibration via rammen og skindet ud i rummet.Ifølge Knud Rasmussen forestillede man sig, at trommen i åndemanerens hånd (kaldet Qilaut og Qilaat), fik mystiske og overnaturlige kræfter, som kunne tilkalde ånderne.Ligesom trommen under seancen selv ville blive levende og svæve rundt blandt de tilstedeværende mens den selv trommede.For den grønlandske åndemaner og shaman var det vigtigt, at de forskellige hjælpemidler som trommen, rasleskindet og sten/tupilakker, der stod til rådighed for ham, når han for samfundet og/eller stammen, forsøgte at etablere en konstruktiv kontakt til åndeverdenen. Det var på samfundets og/eller stammens vegne han eller hun mødte de konstruktive kræfter.Ligesom det var for deres skyld shamanen løb en personlig risiko der var forbundet med dette arbejde."- Angajoq Nattoralissuaq Særligt på denne årstid med mørke, har det i årtusinder været vigtigt for inuitter på Grønland at mødes og lytte til historier, sange og trommesange.Angajoq vil derfor imellem sine fortællinger byde på shaman-sang, grønlandsk salmesang samt tromme-healing på hans 3 medbragte shaman-trommer : indianer trommen, inuit trommen og drage (stor) trommen Freja. Det vil være en fordel at have nogen kendskab til shamanisme, men ingen betingelse. Torsdag den 28. November 2024 kl. 19:00 Catharina Nordlindh og Angajoq byder velkommen - 1. sektionkl. 19:55 PAUSEkl. 20:10 Shaman tromme sange og til sidst spørgsmål fra publikum - 2. sektionkl. 21:00 Qujanaq - Tak for i aften
Entre' 150,-Varmt velkommen til en særlig oplevelse!
Espergærde TeaterHus,
Gammel Strandvej 217b
3060 Espergærde.
Eintrittskarten kaufen/bestellen
Angajoq er født i vest Grønland og er i dag bosat på vest Sjælland i Danmark.Han har i mere end 20 år arbejdet med og praktiseret shamanisme. Han har mødt og fulgt shamaner og åndemanere fra flere steder i verdenen.Og har de seneste 15 år selv undervist i shamanisme i lande som Sverige, Grønland, Tyskland, Schweiz, Finland og Danmark. "Håndtrommen er et af menneskets ældste instrumenter. Shamanisme menes at være menneskets ældste spirituelle vej.Shamaner har i årtusinder anvendt forskellige redskaber for at nå ind til åndeverdenen. Den grønlandske Åndemaner, kaldet "Angakkoq", havde ikke et særligt kostume, men var ofte halv eller hel nøgen. Da seancen for det meste fandt sted i mørke, var det andre sanser end synet der blev aktiveret.Trommen, dette væsentlige instrument for alle shamaner, var også vigtig på Grønland. Den bestod af en ring af træ eller organer fra dyr såsom tænder eller andet, der kunne formes i en cirkel.Herpå blev da spændt et bjørne eller sælskind.Før trommen kunne anvendes, blev den fugtet. Åndemaneren slog da på ringen, der genskabte en vibration via rammen og skindet ud i rummet.Ifølge Knud Rasmussen forestillede man sig, at trommen i åndemanerens hånd (kaldet Qilaut og Qilaat), fik mystiske og overnaturlige kræfter, som kunne tilkalde ånderne.Ligesom trommen under seancen selv ville blive levende og svæve rundt blandt de tilstedeværende mens den selv trommede.For den grønlandske åndemaner og shaman var det vigtigt, at de forskellige hjælpemidler som trommen, rasleskindet og sten/tupilakker, der stod til rådighed for ham, når han for samfundet og/eller stammen, forsøgte at etablere en konstruktiv kontakt til åndeverdenen. Det var på samfundets og/eller stammens vegne han eller hun mødte de konstruktive kræfter.Ligesom det var for deres skyld shamanen løb en personlig risiko der var forbundet med dette arbejde."- Angajoq Nattoralissuaq Særligt på denne årstid med mørke, har det i årtusinder været vigtigt for inuitter på Grønland at mødes og lytte til historier, sange og trommesange.Angajoq vil derfor imellem sine fortællinger byde på shaman-sang, grønlandsk salmesang samt tromme-healing på hans 3 medbragte shaman-trommer : indianer trommen, inuit trommen og drage (stor) trommen Freja. Det vil være en fordel at have nogen kendskab til shamanisme, men ingen betingelse. Torsdag den 28. November 2024 kl. 19:00 Catharina Nordlindh og Angajoq byder velkommen - 1. sektionkl. 19:55 PAUSEkl. 20:10 Shaman tromme sange og til sidst spørgsmål fra publikum - 2. sektionkl. 21:00 Qujanaq - Tak for i aften
Entre' 150,-Varmt velkommen til en særlig oplevelse!
Espergærde TeaterHus,
Gammel Strandvej 217b
3060 Espergærde.
Eintritt: 150 kr