Arkiv: Overstået event
Teaterbygningen - Køges Kulturhus

Bag Haverne 1, Køge

Lördag 7 september 2024, kl. 09.30-16.30.

Arrangör: Bedre Psykiatri



Föredrag

Temadag om AuDHD - når ADHD og autisme følges ad

Velkommen til temadag om AuDHD - når ADHD og autisme følges ad. Tidspunkt: Lørdag den 7. september 2024 - kl. 9.30 - 16.00. Sted: Teaterbygningen Køge, Bag Haverne 1, 4600 Køge.

Pris for medlemmer: 75 kr. inkl. frokost-sandwich (medlemskab vil blive kontrolleret)
Pris for ikke-medlemmer: 150 kr. inkl. frokost-sandwich.
Der kan købes drikkevarer i baren i Teaterbygningen - egne drikkevarer må ikke
medbringes.
Arrangører: ADHD-foreningen, Bedre Psykiatri, Teaterbygningen og Autismeforeningen-
Kreds Midtsjælland
Tilmeldingsfrist: 30. august
Kom til en spændende temadag og få den nyeste viden om autisme og ADHD.
Teaterbygningen i Køge og Autismeforeningen inviterer til foredrag med psykolog Kirsten
Callesen, som er en erfaren fagekspert på området og Chammilia Rønn, som er
erfaringsekspert og selv har ADHD og autisme.
Målgruppe: Forældre/Pårørende samt unge og voksne, som selv er på spektret. Der er også
mulighed for deltagelse for fagpersoner.
Program:
9:30-10: Kaffe/te. Find din plads i salen og velkomst
10-11: Foredrag med Kirsten Callesen om autisme og ADHD - inkl. tid til spørgsmål
11:00-11:15 Pause
11:15-12:15: Foredrag med Kirsten Callesen- fortsat - inkl. tid til spørgsmål
12:15-13: Frokost. Vi bestiller frokost fra en lokal sandwich-bar
13-14: Foredrag med Kirsten Callesen- fortsat - inkl. tid til spørgsmål
14-14:15: Pause
14:15-15:15: Foredrag med Chammilia Rønn om autisme og ADHD - set indefra.
Kl. 15:15-16: Mulighed for at danne netværk og for at høre om lokale netværksaktiviteter
Kl. 16: Tak for i dag

Tilmelding - ikke medlemmer - klik her

Tilmelding - medlemmer - klik her

Om oplægsholderne:

Kirsten Callesen er leder af Psykologisk Ressource Center og var med til at starte Søstjerneskolen i København. I sit oplæg vil Kirsten Callesen gennemgå ligheder og forskelle, samt styrker og udfordringer ved autisme og ADHD, og præsentere de nyeste diagnosekriterier for begge tilstande, som er på vej med ICD-11.

Chammilia Rønn har selv ADHD og autisme, og er derudover mor til tre børn, som har hhv. autisme og ADHD. Hun er uddannet skolelærer og har tidligere arbejdet på et dagbehandlingstilbud, men måtte i foråret 2022 stoppe pga. stress. Siden er hun kommet i afklaringsforløb med tilknyttet IPS vejleder. Hun er desuden ambassadør for "EN AF OS" og har oprettet gruppen "Styr dit Kaos- mit seje liv med Autisme og ADHD" på Facebook.

Indhold:

De seneste år er der kommet opmærksomhed på, at der ofte er sammenfald af både autisme og ADHD hos personer, som har andre styresystemer i hjernen.

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) og autisme er to forskellige neurodivergente tilstande, men de har en række overlappende træk og symptomer, hvilket kan gøre det udfordrende at differentiere dem. Denne overlappende tilstand er nogle gange omtalt som "AuDHD".

Både personer med ADHD og autisme kan opleve udfordringer med social interaktion. For personer med ADHD kan det skyldes impulsivitet og hyperaktivitet, mens for personer med autisme kan det skyldes vanskeligheder med social forståelse og nonverbal kommunikation.

Både ADHD og autisme kan indebære problemer med opmærksomhed. ADHD er kendetegnet ved uopmærksomhed og distraktion, mens personer med autisme kan have en tendens til at fokusere intensivt på specifikke interesseområder, ofte til udelukkelse af andre aktiviteter. Hos mennesker med ADHD er dette kendt som evnen til hyperfokus.

Udfordringer med sanseforarbejdning er almindelige i begge tilstande. Dette kan omfatte overfølsomhed over for sensoriske input som lyde, lys, eller teksturer. I autisme er dette ofte mere fremtrædende.

Både personer med autisme og personer med ADHD kan opleve udfordringer med fleksibilitet i tænkning og adfærd. I autisme kan dette manifestere sig som en stærk præference for rutiner og modstand mod forandring, mens i ADHD kan det være vanskeligheder med at skifte opgaver eller tilpasse sig nye situationer, som ikke er selvvalgte. For begge tilstande gælder det at meningsfuldhed og kedsomhed er nøgleord i tilgangen til aktiviteter.

Problemer med eksekutive funktioner, som planlægning, tidsstyring og organisering, er almindelige i både ADHD og autisme.

Både personer med ADHD og personer med autisme kan opleve vanskeligheder med at regulere deres følelser, hvilket kan føre til hurtige humørsvingninger og intens reaktion på stress.

Forståelsen af disse overlappende træk er vigtig for at sikre, at berørte personer får den rette støtte og interventioner, der er skræddersyet til deres specifikke behov. Samtidig understreger det behovet for en helhedsorienteret tilgang til diagnosticering og behandling, der tager højde for det fulde spektrum af en persons oplevelser og udfordringer. Det er vigtigt at bemærke, at selvom der er overlappende træk, er ADHD og autisme fundamentalt forskellige tilstande, og de enkelte personers oplevelser kan variere betydeligt.

Entré: 75 kr