Sæt dig til rette med et glas i den ene hånd og popcorn til den anden.
Og gør dig så klar til en filmaften hvor væskerne flyder, når den anerkendte britiske kunstner Lucy Beech i tre skarpe og poetiske filmværker undersøger kropsligt, psykisk og poetisk affald som materiale.
Til denne Kunsten Filmklub vil museumsinspektør Søs Bech Sharpe introducere dig for den anerkendte engelske filmkunstner Lucy Beech, hvis værker placerer sig et sted mellem dokumentar og fiktion
Brasserie Kunsten trakterer med en gratis omgang popcorn, der kan indtages i auditoriet sammen med Beechs film og måske et lækkert glas vin eller en sodavand
Reproductive Exile , 2018-23
Varighed: 30 min
Filmen følger en patient i den kommercielle rugemorindustri, der forbindes med en maskine kaldet Eve en videnskabelig protese tildelt hende som personlig organmodel. Hun betror sig Eve, mens hun poder, kører og giver sig selv indsprøjtninger i et tilsyneladende uendeligt loop. Reproductive Exile befinder sig et ubehageligt sted mellem virkelighed og fiktion, som den forbinder forskning i den assisterede reproduktions kulturelle, sociale og økonomiske dagsordener med erfaringer fra filmens desorienterede hovedperson. I en rus af lægemidler forestiller hun sig at kroppen blandes med de ikke-menneskelige andre, som muliggør hendes fertilitetsbehandling; som den drægtige hest, hvis urin er et ressourcemateriale i de stoffer, som hun dagligt injicerer sig med
Sprog: Engelsk
Ingen undertekster
Flush , 2023
Varighed: 15 min
I en blanding af dokumentar, reenactment og poesi formidler filmen Flush det tidlige 20. århundredes bestræbelser på at definere det menneskelige endokrine system. Den korte poetiske film blander medicinske udtryk og landbrugsjargon, der udviklede sig, da videnskabsmænd, eugenikere, zoologer, landmænd og sociologer forsøgte at bruge køer til at formalisere kønnede normative værdier i menneskenes samfund. I filmen ser vi en læge, der udfører en farvekodet placenta injektionsfarve-procedure. En procedure, der opstod for at studere strømmen af hormoner mellem hunkøer og deres mandlige tvillinger under drægtighed. Disse farvestrømme afslørede forbløffende niveauer af blanding, og denne interkønnede ko blev mærket en 'freemartin'. Freemartins omtales ofte som 'affald' på gården, da deres ubestemte kønskarakteristika, produceret gennem en udveksling af blod og hormoner med en hantvilling, sår tvivl om deres 'nytte' som landbrugsprodukter.
Sprog: Engelsk
Ingen undertekster
Warm Decembers , 2023-24
Varighed: 28 min
Den eksperimenterende kortfilm Warm Decembers gensdigter et fortællende digt skrevet af den amerikanske queerteoretiker, Eve Kosofsky Sedgwick. I slutningen af det originale digt inkorporerer Sedgwick hendes kreative affald i form af noter (revisioner, forskydninger, alternative plotlinjer). Ude af stand til at kassere arbejdet, hendes afskæringer, præsenter hun sine rester i deres fragmenterede tilstand og refererer til processen for digtskrivning inden for selve digtets ramme. Filmen låner fra og eksperimenterer med digtets disharmoni, og er et konstant samspil mellem sprog, musik og billedsprog. Grænserne mellem tilstande kollapser konstant, og behandling af affald er løbende og integreret. Filmen er skrevet på baggrund af udveksling med litterære teoretiker Cassie Westwood, der også medvirker i filmen. Cassie reflekterer over sit eget kønsskifte og beskriver, hvordan det poetiske spild hos Sedgwick har hjulpet hende med at forstå sin egen falske begyndelse i form af den identitet, hun fik tildelt ved fødslen. Indrammet af Cassies personlige oplevelse af overgang og Sedgwicks noter, beskæftiger filmen sig med psykisk og poetisk spild
Sprog: Engelsk
Ingen undertekster
Om Lucy Beech
Lucy Beech (f. 1985) er en britisk kunstner bosat i Berlin, hvis praksis kredser om samarbejder og omfatter film, performance, koreografi, research og forfatterskab. Kunstnerens aktuelle undersøgelser udforsker betydningen og potentialerne af affald i forskellige sociokulturelle omgivelser, herunder forbindelserne mellem affaldsmaterialer og reproduktionsprocesser. Beech har vist sine værker på institutioner som Kunstinstituut Melly i Rotterdam, Donnaregina Contemporary Art Museum Madre Museum i Napoli, Lafayette anticipations i Paris, The Liverpool Biennial samt på Tate Britain i London, Camden Arts Center i London og The Barbican Theatre i London mfl. i samarbejde med Edward Thomassen
Om Kunsten Filmklub
Snup en omgang gratis popcorn, køb et glas vin og flere lækre snacks i Brasserie Kunsten og læn dig så tilbage til et særligt møde med samtidskunsten.
I Kunsten Filmklub dyrker vi i fællesskab filmoplevelser med kunstnerisk dybde og kant. Du får først en spændende introduktion af vores museumsinspektør, inden vi blænder op for særligt udvalgte filmværker af nogle af tidens mest interessante samtidskunstnere eller dokumentarer med kunsten i centrum i samarbejde med CPH:DOX.
Praktisk information
Foto(s):
Kunsten.
Läs mer på webbplatsen
Og gør dig så klar til en filmaften hvor væskerne flyder, når den anerkendte britiske kunstner Lucy Beech i tre skarpe og poetiske filmværker undersøger kropsligt, psykisk og poetisk affald som materiale.
Til denne Kunsten Filmklub vil museumsinspektør Søs Bech Sharpe introducere dig for den anerkendte engelske filmkunstner Lucy Beech, hvis værker placerer sig et sted mellem dokumentar og fiktion
Brasserie Kunsten trakterer med en gratis omgang popcorn, der kan indtages i auditoriet sammen med Beechs film og måske et lækkert glas vin eller en sodavand
Reproductive Exile , 2018-23
Varighed: 30 min
Filmen følger en patient i den kommercielle rugemorindustri, der forbindes med en maskine kaldet Eve en videnskabelig protese tildelt hende som personlig organmodel. Hun betror sig Eve, mens hun poder, kører og giver sig selv indsprøjtninger i et tilsyneladende uendeligt loop. Reproductive Exile befinder sig et ubehageligt sted mellem virkelighed og fiktion, som den forbinder forskning i den assisterede reproduktions kulturelle, sociale og økonomiske dagsordener med erfaringer fra filmens desorienterede hovedperson. I en rus af lægemidler forestiller hun sig at kroppen blandes med de ikke-menneskelige andre, som muliggør hendes fertilitetsbehandling; som den drægtige hest, hvis urin er et ressourcemateriale i de stoffer, som hun dagligt injicerer sig med
Sprog: Engelsk
Ingen undertekster
Flush , 2023
Varighed: 15 min
I en blanding af dokumentar, reenactment og poesi formidler filmen Flush det tidlige 20. århundredes bestræbelser på at definere det menneskelige endokrine system. Den korte poetiske film blander medicinske udtryk og landbrugsjargon, der udviklede sig, da videnskabsmænd, eugenikere, zoologer, landmænd og sociologer forsøgte at bruge køer til at formalisere kønnede normative værdier i menneskenes samfund. I filmen ser vi en læge, der udfører en farvekodet placenta injektionsfarve-procedure. En procedure, der opstod for at studere strømmen af hormoner mellem hunkøer og deres mandlige tvillinger under drægtighed. Disse farvestrømme afslørede forbløffende niveauer af blanding, og denne interkønnede ko blev mærket en 'freemartin'. Freemartins omtales ofte som 'affald' på gården, da deres ubestemte kønskarakteristika, produceret gennem en udveksling af blod og hormoner med en hantvilling, sår tvivl om deres 'nytte' som landbrugsprodukter.
Sprog: Engelsk
Ingen undertekster
Warm Decembers , 2023-24
Varighed: 28 min
Den eksperimenterende kortfilm Warm Decembers gensdigter et fortællende digt skrevet af den amerikanske queerteoretiker, Eve Kosofsky Sedgwick. I slutningen af det originale digt inkorporerer Sedgwick hendes kreative affald i form af noter (revisioner, forskydninger, alternative plotlinjer). Ude af stand til at kassere arbejdet, hendes afskæringer, præsenter hun sine rester i deres fragmenterede tilstand og refererer til processen for digtskrivning inden for selve digtets ramme. Filmen låner fra og eksperimenterer med digtets disharmoni, og er et konstant samspil mellem sprog, musik og billedsprog. Grænserne mellem tilstande kollapser konstant, og behandling af affald er løbende og integreret. Filmen er skrevet på baggrund af udveksling med litterære teoretiker Cassie Westwood, der også medvirker i filmen. Cassie reflekterer over sit eget kønsskifte og beskriver, hvordan det poetiske spild hos Sedgwick har hjulpet hende med at forstå sin egen falske begyndelse i form af den identitet, hun fik tildelt ved fødslen. Indrammet af Cassies personlige oplevelse af overgang og Sedgwicks noter, beskæftiger filmen sig med psykisk og poetisk spild
Sprog: Engelsk
Ingen undertekster
Om Lucy Beech
Lucy Beech (f. 1985) er en britisk kunstner bosat i Berlin, hvis praksis kredser om samarbejder og omfatter film, performance, koreografi, research og forfatterskab. Kunstnerens aktuelle undersøgelser udforsker betydningen og potentialerne af affald i forskellige sociokulturelle omgivelser, herunder forbindelserne mellem affaldsmaterialer og reproduktionsprocesser. Beech har vist sine værker på institutioner som Kunstinstituut Melly i Rotterdam, Donnaregina Contemporary Art Museum Madre Museum i Napoli, Lafayette anticipations i Paris, The Liverpool Biennial samt på Tate Britain i London, Camden Arts Center i London og The Barbican Theatre i London mfl. i samarbejde med Edward Thomassen
Om Kunsten Filmklub
Snup en omgang gratis popcorn, køb et glas vin og flere lækre snacks i Brasserie Kunsten og læn dig så tilbage til et særligt møde med samtidskunsten.
I Kunsten Filmklub dyrker vi i fællesskab filmoplevelser med kunstnerisk dybde og kant. Du får først en spændende introduktion af vores museumsinspektør, inden vi blænder op for særligt udvalgte filmværker af nogle af tidens mest interessante samtidskunstnere eller dokumentarer med kunsten i centrum i samarbejde med CPH:DOX.
Praktisk information
- Pris:
- Du skal kun betale entré for at deltage i arrangementet. Årskortholdere har fri entré for kortholder - og i mange tilfælde også for en ledsager.
- Brasserie Kunsten trakterer med en gratis omgang popcorn, der kan nydes i auditoriet sammen med filmen.
- Der er et begrænset antal pladser til arrangementet. Vil du sikre dig en plads, kan det ske mod et reservationsgebyr på 20 kr.
- Introduktionen foregår på dansk, men filmen er engelsksproget uden undertekster.
- Vin og anden forplejning end popcorn er ikke inkluderet men skal tilkøbes og må gerne medbringes i auditoriet.
- Reservationsgebyret refunderes kun ved aflysning af arrangementet.
Foto(s):
Kunsten.