Ad mare betyder til havet på latin, og netop havet er omdrejningspunkt for Trine Kjærhauges debutudstilling i Kunsthal Nord.
Havet rummer både et mikrokosmos i form af alle de levende organismer, der lever heri, og et makrokosmos i form af det uendelige hav, beskueren oplever. Ligesom vi mennesker hver især både rummer et mikrokosmos og er en del af verdens og universets makrokosmos. Havet kan symbolisere fødsel og genfødsel, det kan være en rensende, men også en ødelæggende og dødelig kraft. Havet er også metafor vores skiftende sindstilstande. Talemåder som at ramme bunden, når man er gået psykisk ned, eller at komme op til overfladen igen, når man vender tilbage til en normal eller tilfredsstillende levevis efter en hård eller isoleret periode.
AD MARE er skabt af Trine Kjærhauge efterfølgende et brystkræftforløb, hvor hun brugte kunsten, naturen og et kunstnerisk samarbejde med Cort Lunde som et helbredende frirum. I denne periode begynder hun at indsamle muslinge- og østersskaller ved Blokhus strand, da hun fascineres af skallernes detaljerigdom og deres små universer. Turene ved stranden bliver hendes helle og har en mental helende effekt på hende sideløbende med operationer, kemobehandlinger og hospitalsbesøg. Kjærhauge oplever det som at blive sendt til havets bund, hvor der herskede et neutralt mørke. Det var et nulpunkt, en nulstilling, et nyt udgangspunkt. Herfra har hun bevæget sig mod en ukendt overflade, men ikke på en lineær rejse. Hun er blevet taget med af livets strøm og har valgt at flyde med og slippe kontrollen i stedet for at kæmpe imod. Denne rejse genskaber AD MARE i en kunstudstilling, der er både en indre og ydre rejse samt en hyldest til havet.
Udstillingen er delt ind i fire tematiske rum med henholdsvis fire kompositioner og fem lydinstallationer. Værkerne tager udgangspunkt i havet med brug af østers- og muslingeskaller i kompositionerne, som symboliserer både det mikrokosmos, vi alle er, og det makrokosmos, vi er en del af. Mennesket, der er en del af noget større.
Lydinstallationerne rummer lydkompositioner af duoen Cort Lunde. De besøgende kan træde ind eller lægge sig under overdimensionerede strandskaller og få følelsen af at dykke ned i havets univers - ligesom hvis man satte en konkylie til øret. Den auditive vinkel er baseret på feltoptagelser med fokus på vand, hvor Cort Lunde bruger optagelserne til at skabe beats og stemninger, der skal understøtte værkerne og tematikkerne. Flere af installationerne i udstillingen vil efterfølgende kunne opleves som scenografi til Cort Lundes koncerter i forbindelse med deres nye album Hydrophilia, der er lavet ud fra optagelserne til udstillingen.
Trine Kjærhauge arbejder som kunstner og grafisk designer med bopæl i Aalborg. Her er hun en del af Nordjyllands Kunstnerværksted under Kunsthal Nord. I sit kunstneriske virke arbejder hun på tværs af medier og materialer såsom tryk, illustration, papir, naturmaterialer og ord. Naturen, dens teksturer og sanselige indtryk er ofte inspirationskilde for hendes værker. Kjærhauge er uddannet fra Skolen for Visuel Kommunikation, Kolding og Håndarbejdets Fremmes Tekstilformidleruddannelse.
Cort Lunde er en duo bestående af er Thomas Cortes (bas, sampler m.m.) og Erik Lunde (trompet, fløjter m.m.). Duoen beskæftiger sig med at omsætte objekter som fx plantesamlingen Flora Danica eller et modernistisk maleri til klange, toner og rytmer. Cort Lunde skaber musikalske fortolkninger af natur og kultur gennem en researchbaseret proces, der udvikler sig igennem instrumental synergi, digitale elektroakustiske processeringer og brug af feltoptagelser.
Udstillingen er støttet af Aalborg Kommune og Region Nordjylland
Foto(s):
Kunsthal Nord.
Läs mer på webbplatsen
Havet rummer både et mikrokosmos i form af alle de levende organismer, der lever heri, og et makrokosmos i form af det uendelige hav, beskueren oplever. Ligesom vi mennesker hver især både rummer et mikrokosmos og er en del af verdens og universets makrokosmos. Havet kan symbolisere fødsel og genfødsel, det kan være en rensende, men også en ødelæggende og dødelig kraft. Havet er også metafor vores skiftende sindstilstande. Talemåder som at ramme bunden, når man er gået psykisk ned, eller at komme op til overfladen igen, når man vender tilbage til en normal eller tilfredsstillende levevis efter en hård eller isoleret periode.
AD MARE er skabt af Trine Kjærhauge efterfølgende et brystkræftforløb, hvor hun brugte kunsten, naturen og et kunstnerisk samarbejde med Cort Lunde som et helbredende frirum. I denne periode begynder hun at indsamle muslinge- og østersskaller ved Blokhus strand, da hun fascineres af skallernes detaljerigdom og deres små universer. Turene ved stranden bliver hendes helle og har en mental helende effekt på hende sideløbende med operationer, kemobehandlinger og hospitalsbesøg. Kjærhauge oplever det som at blive sendt til havets bund, hvor der herskede et neutralt mørke. Det var et nulpunkt, en nulstilling, et nyt udgangspunkt. Herfra har hun bevæget sig mod en ukendt overflade, men ikke på en lineær rejse. Hun er blevet taget med af livets strøm og har valgt at flyde med og slippe kontrollen i stedet for at kæmpe imod. Denne rejse genskaber AD MARE i en kunstudstilling, der er både en indre og ydre rejse samt en hyldest til havet.
Udstillingen er delt ind i fire tematiske rum med henholdsvis fire kompositioner og fem lydinstallationer. Værkerne tager udgangspunkt i havet med brug af østers- og muslingeskaller i kompositionerne, som symboliserer både det mikrokosmos, vi alle er, og det makrokosmos, vi er en del af. Mennesket, der er en del af noget større.
Lydinstallationerne rummer lydkompositioner af duoen Cort Lunde. De besøgende kan træde ind eller lægge sig under overdimensionerede strandskaller og få følelsen af at dykke ned i havets univers - ligesom hvis man satte en konkylie til øret. Den auditive vinkel er baseret på feltoptagelser med fokus på vand, hvor Cort Lunde bruger optagelserne til at skabe beats og stemninger, der skal understøtte værkerne og tematikkerne. Flere af installationerne i udstillingen vil efterfølgende kunne opleves som scenografi til Cort Lundes koncerter i forbindelse med deres nye album Hydrophilia, der er lavet ud fra optagelserne til udstillingen.
Trine Kjærhauge arbejder som kunstner og grafisk designer med bopæl i Aalborg. Her er hun en del af Nordjyllands Kunstnerværksted under Kunsthal Nord. I sit kunstneriske virke arbejder hun på tværs af medier og materialer såsom tryk, illustration, papir, naturmaterialer og ord. Naturen, dens teksturer og sanselige indtryk er ofte inspirationskilde for hendes værker. Kjærhauge er uddannet fra Skolen for Visuel Kommunikation, Kolding og Håndarbejdets Fremmes Tekstilformidleruddannelse.
Cort Lunde er en duo bestående af er Thomas Cortes (bas, sampler m.m.) og Erik Lunde (trompet, fløjter m.m.). Duoen beskæftiger sig med at omsætte objekter som fx plantesamlingen Flora Danica eller et modernistisk maleri til klange, toner og rytmer. Cort Lunde skaber musikalske fortolkninger af natur og kultur gennem en researchbaseret proces, der udvikler sig igennem instrumental synergi, digitale elektroakustiske processeringer og brug af feltoptagelser.
Udstillingen er støttet af Aalborg Kommune og Region Nordjylland
Foto(s):
Kunsthal Nord.