Den klassiske indiske musiktradition og dens møde med vesten Masterclass med den indiske mestermusiker, shehnai-spilleren Ashwani Shankar - med Lars Møller (saxofon) og Heiko Dejker (tabla).
Et enestående musikalsk møde med den indiske mester Ashwani Shankar på det traditionelle indiske rørblæser-instrument Shehnei, som sammen med den danske saxofonist Lars Møller vil give en indføring i den Nordindiske klassiske musiktradition, inddrage de deltagende konservatorieelever i musikaske eksempler og sammen med guitaristen Thor Madsen og trommeslageren Jonas Johansen udfolde kreative møder mellem indiske og vestlige musiktraditioner.
Masterclassen har 3 hovedprogrampunkter:
1 - De indiske melodiske Ragaer med deres specielle stemninger (inkl mikrotoner), rytmisk forståelse/strukturer/matematik, form samt tilgang til fordybelse.
2 - "Hands on" sammenspil med melodiske og rytmiske eksempler i kortere sammenspils eksempler, som gennemgås både auditivt og med node eksempler.
3 - Indføring i hvordan den indiske musik afgørende har påvirket vestlig musik og live eksempler på møder mellem indiske raga'er og rytmer og komposition/form/sammenspil ud fra en jazz baggrund.
Ashwani Shankar er sammen med sin bror i dag en af Indiens førende musikere på blæseintrumentet "Shehnai", som med sit intense vokale lyd udtrykker kernen i den indiske folkesjæl. Haner bærer af en 300 år musikalsk familietradition og har studeret hos den største Indiske musiker/underviser Ravi Shankar og har turneret over hele verdenen.
Lars Møller har som saxofonist og komponist igennem 35 år haft en bemærkelsesværdig international karriere og høstet alskens hæder og priser. Den traditionelle indiske klassiske musik har været en hoveddrivkraft i hans virke siden han i 1990'erne blev musikalsk adopteret ind i Sanjeev Shankars familie og studerede hos hans far Daya Shankar og bedstefar Anant Lal.
Heiko Dejker fra Holland har tilbragt en stor del af sit liv i Indien og bl.a. studeret hos Faiyas Khan. Man har kunnet høre hans intense og kreative spil over hele verdenen i samaspil med nogle indiens bedste musikere, herunder Hariprasad Chaurasia og Buddhadhitya Mukherjee.
Uddybende info:
Shehnai'en er et dobbelt-rørblads-instrument og den dybe Indo-Europæiske moder til træblæser-instrumenter som obo fagot og klarinet. Mere end noget andet er Shehnai'ens med sit melodiske vokale udtryk det instrument, der udtrykker den indiske folkesjæls intense følelsesmæssige farver.
Shehnaien og Jazzen:
Shehnai'en har haft en afgørende indflydelse på udviklingen af vestlige "rytmiske" udtryk og stilarter. John Coltrane fik afgørende inspiration fra Indiens største shehnai-mester "Bismillah Khan" til sin revolutionerende udvikling af den modale jazz - og helt konkret indførte Coltrane sopran-saxofonen på mesterværket "My favorite Things" med tydelige referencer til Shehnai'en. Også saxofonisten Jan Gabarek m.fl. var dybt påvirket af instrumentet og den indiske musiktradition, da de skabte den Nordiske Jazzlyd i 1970/80'erne.
Mere om Raga, Rasa og fordybelse:
Den tusind år gamle Indisk musik bygger på at udtrykke sindets arketypiske følelser igennem (mikro-) tonerne i de melodiske raga'er. Og fra et fordybelsespespektiv kan man sige at den traditionelle indiske musik har meditation i sit DNA. Specielt for den traditionelle indiske kunst-estetikæstetik er, at musikerne og tilhørerernetilhørerne i musikken fordyber sig i arketypiske, alment menneskelige følelser som kærlighed, sorg, vrede, erotik, mm. Disse følelses-esscenser kaldes Rasa (sanskrit for juice/saft). Tilhørerens møde med den indiske musik er derfor en unik mulighed for at undersøge de følelsesstemninger som musikalske mestre som Sanjeev Shankar udfolder i en rigdom af musikalke nuancer med bl.a. mikrotoner.n.
Masterclassen er en del af samarbejdet mellem JazzDanmark, Dansk Kulturinstitut og kulturinstitutioner i Indien.
Et enestående musikalsk møde med den indiske mester Ashwani Shankar på det traditionelle indiske rørblæser-instrument Shehnei, som sammen med den danske saxofonist Lars Møller vil give en indføring i den Nordindiske klassiske musiktradition, inddrage de deltagende konservatorieelever i musikaske eksempler og sammen med guitaristen Thor Madsen og trommeslageren Jonas Johansen udfolde kreative møder mellem indiske og vestlige musiktraditioner.
Masterclassen har 3 hovedprogrampunkter:
1 - De indiske melodiske Ragaer med deres specielle stemninger (inkl mikrotoner), rytmisk forståelse/strukturer/matematik, form samt tilgang til fordybelse.
2 - "Hands on" sammenspil med melodiske og rytmiske eksempler i kortere sammenspils eksempler, som gennemgås både auditivt og med node eksempler.
3 - Indføring i hvordan den indiske musik afgørende har påvirket vestlig musik og live eksempler på møder mellem indiske raga'er og rytmer og komposition/form/sammenspil ud fra en jazz baggrund.
Ashwani Shankar er sammen med sin bror i dag en af Indiens førende musikere på blæseintrumentet "Shehnai", som med sit intense vokale lyd udtrykker kernen i den indiske folkesjæl. Haner bærer af en 300 år musikalsk familietradition og har studeret hos den største Indiske musiker/underviser Ravi Shankar og har turneret over hele verdenen.
Lars Møller har som saxofonist og komponist igennem 35 år haft en bemærkelsesværdig international karriere og høstet alskens hæder og priser. Den traditionelle indiske klassiske musik har været en hoveddrivkraft i hans virke siden han i 1990'erne blev musikalsk adopteret ind i Sanjeev Shankars familie og studerede hos hans far Daya Shankar og bedstefar Anant Lal.
Heiko Dejker fra Holland har tilbragt en stor del af sit liv i Indien og bl.a. studeret hos Faiyas Khan. Man har kunnet høre hans intense og kreative spil over hele verdenen i samaspil med nogle indiens bedste musikere, herunder Hariprasad Chaurasia og Buddhadhitya Mukherjee.
Uddybende info:
Shehnai'en er et dobbelt-rørblads-instrument og den dybe Indo-Europæiske moder til træblæser-instrumenter som obo fagot og klarinet. Mere end noget andet er Shehnai'ens med sit melodiske vokale udtryk det instrument, der udtrykker den indiske folkesjæls intense følelsesmæssige farver.
Shehnaien og Jazzen:
Shehnai'en har haft en afgørende indflydelse på udviklingen af vestlige "rytmiske" udtryk og stilarter. John Coltrane fik afgørende inspiration fra Indiens største shehnai-mester "Bismillah Khan" til sin revolutionerende udvikling af den modale jazz - og helt konkret indførte Coltrane sopran-saxofonen på mesterværket "My favorite Things" med tydelige referencer til Shehnai'en. Også saxofonisten Jan Gabarek m.fl. var dybt påvirket af instrumentet og den indiske musiktradition, da de skabte den Nordiske Jazzlyd i 1970/80'erne.
Mere om Raga, Rasa og fordybelse:
Den tusind år gamle Indisk musik bygger på at udtrykke sindets arketypiske følelser igennem (mikro-) tonerne i de melodiske raga'er. Og fra et fordybelsespespektiv kan man sige at den traditionelle indiske musik har meditation i sit DNA. Specielt for den traditionelle indiske kunst-estetikæstetik er, at musikerne og tilhørerernetilhørerne i musikken fordyber sig i arketypiske, alment menneskelige følelser som kærlighed, sorg, vrede, erotik, mm. Disse følelses-esscenser kaldes Rasa (sanskrit for juice/saft). Tilhørerens møde med den indiske musik er derfor en unik mulighed for at undersøge de følelsesstemninger som musikalske mestre som Sanjeev Shankar udfolder i en rigdom af musikalke nuancer med bl.a. mikrotoner.n.
Masterclassen er en del af samarbejdet mellem JazzDanmark, Dansk Kulturinstitut og kulturinstitutioner i Indien.
Free admission