I over 400 år har vi forsøgt at narre hinanden 1. april, og som her sende folk afsted ud i formålsløse ærinder. Kom og hør, hvad vi gennem tiden har gjort grin med - og hvordan aprilsnarren er blevet formet af vores medier.
Foredrag v. Caroline Nyvang, seniorforsker ved Det Kongelige Bibliotek.
Roskilde Spritfabrik holder lavpris-udsalg på whisky-snaps indtil kl. 17.30 i eftermiddag. Sådan stod der skrevet i Roskilde Tidende 1. april 1976. Udsalget skyldes, at alkoholprocenten i en fejlproduktion var blevet for høj til det danske marked - men at fabrikken kunne forære det væk til byens borgere. Mange mødte frem med alt fra 1½ liters flasker til baljer med henblik på at fylde dem med spiritus. En god aprilsnar, der fik folk op af lænestolen.
I over 400 år har vi forsøgt at narre hinanden 1. april, og som her sende folk afsted ud i formålsløse ærinder. Kom og hør seniorforsker ved Det Kongelige Bibliotek Caroline Nyvang, der har forsket i aprilsnarrens historie, fortælle om, hvad vi gennem tiden har gjort grin med - og hvordan aprilsnarren er blevet formet af vores medier. Danske medier tog som Roskilde Tidende denne tradition til sig i løbet af 1900-tallet. Og fra da af skulle vi altså alle være særligt opmærksomme, når vi 1. april åbnede morgenavisen, tændte for radioen eller satte os til rette foran vores TV. De seneste års bekymring for falske nyheder har imidlertid betydet, at flere medier har valgt aprilsnarren fra, da man er begyndt at tvivle på, om det er i orden, at medierne gambler med troværdigheden denne ene dag om året.
Foredraget er arrangeret i samarbejde med Roskilde Museumsforening. Medlemmer af foreningen har gratis adgang. Læs mere om foreningen her: ROSKILDE MUSEUMSFORENING - ROSKILDE MUSEUM
Foto: bragt i BT i 2001 i forbindelse med anlæggelsen af den nye Metro i København. Fotoet viser et pensioneret tog fra Stockholms metro. Bemærk henvisning til Gevalias reklame - "Hvilken kaffe byder du uventede gæster?" - hvor der på ulykkesstedets bånd er ordene Uventede gæster
Tid, pris og sted
1. april kl. 19-21
100 kr. (+ gebyr). Billetter købes via billetto.dk
Foredraget er gratis for medlemmer af museumsforeningen. Læs mere her: roskildemuseum.dk/museumsforening/. Booking af gratisbillet nødvendig, som medbringes til foredraget.
Roskilde Museum, Sankt Ols Stræde 3, 4000 Roskilde.
Buy/order ticket
Read more on the website
Foredrag v. Caroline Nyvang, seniorforsker ved Det Kongelige Bibliotek.
Roskilde Spritfabrik holder lavpris-udsalg på whisky-snaps indtil kl. 17.30 i eftermiddag. Sådan stod der skrevet i Roskilde Tidende 1. april 1976. Udsalget skyldes, at alkoholprocenten i en fejlproduktion var blevet for høj til det danske marked - men at fabrikken kunne forære det væk til byens borgere. Mange mødte frem med alt fra 1½ liters flasker til baljer med henblik på at fylde dem med spiritus. En god aprilsnar, der fik folk op af lænestolen.
I over 400 år har vi forsøgt at narre hinanden 1. april, og som her sende folk afsted ud i formålsløse ærinder. Kom og hør seniorforsker ved Det Kongelige Bibliotek Caroline Nyvang, der har forsket i aprilsnarrens historie, fortælle om, hvad vi gennem tiden har gjort grin med - og hvordan aprilsnarren er blevet formet af vores medier. Danske medier tog som Roskilde Tidende denne tradition til sig i løbet af 1900-tallet. Og fra da af skulle vi altså alle være særligt opmærksomme, når vi 1. april åbnede morgenavisen, tændte for radioen eller satte os til rette foran vores TV. De seneste års bekymring for falske nyheder har imidlertid betydet, at flere medier har valgt aprilsnarren fra, da man er begyndt at tvivle på, om det er i orden, at medierne gambler med troværdigheden denne ene dag om året.
Foredraget er arrangeret i samarbejde med Roskilde Museumsforening. Medlemmer af foreningen har gratis adgang. Læs mere om foreningen her: ROSKILDE MUSEUMSFORENING - ROSKILDE MUSEUM
Foto: bragt i BT i 2001 i forbindelse med anlæggelsen af den nye Metro i København. Fotoet viser et pensioneret tog fra Stockholms metro. Bemærk henvisning til Gevalias reklame - "Hvilken kaffe byder du uventede gæster?" - hvor der på ulykkesstedets bånd er ordene Uventede gæster
Tid, pris og sted
1. april kl. 19-21
100 kr. (+ gebyr). Billetter købes via billetto.dk
Foredraget er gratis for medlemmer af museumsforeningen. Læs mere her: roskildemuseum.dk/museumsforening/. Booking af gratisbillet nødvendig, som medbringes til foredraget.
Roskilde Museum, Sankt Ols Stræde 3, 4000 Roskilde.
Entrance fee: 100 DKK, gratis for medlemmer af musuemsforeningen