Længe før, der var et tv-program, der hed sådan, var den fynskfødte maler Jens Juel kendt som Danmarks bedste portrætmaler.
I 1780 blev han udnævnt som kongelig hofmaler, og i slutningen af 1700-tallet ville alle, som havde magt og penge, males af Jens Juel. Det handlede om at vise, at man var noget. I dag, 250 år senere, fremstår personerne i Juels portrætter stadig lyslevende. For Juel kunne få alle til at se milde og menneskelige, ja, nærmest nuttede ud. Med hvid marcipanhud og røde kinder fremstår de, som om der er blevet lagt et forskønnende instagram-filter over dem.
"Huden i Juels portrætter er malet på en måde, som taler til følesansen. Det er hud, man vil røre ved: trykke personerne på deres bløde kinder og stryge hånden hen over deres glatte hud", siger udstillingens kurator, museumsinspektør Ellen Egemose.
I sine portrætter bevæger Juel sig mellem det virkelighedstro og det forskønnende. Hans portrætter er idealiserede versioner af virkeligheden, men Juel giver også plads til mennesket bag masken. Udstillingen viser både den stoflighed og sanselighed, Juel mestrede, og hvad der foregik under de velhavende og magtfulde mænd og kvinders velpolerede overflade.
Og der er god grund til at kaste et nysgerrigt blik på Juel og hans samtid. For Juels portrætter af kongelige, adelige, revolutionære og nyrige giver indblik i et kontrastfyldt kapitel i Danmarks historie, der handler om mange af de temaer, vi også beskæftiger os med i dag.
Kontakt: info@brandts.dk / +45 65 20 70 00.
Read more on the website
I 1780 blev han udnævnt som kongelig hofmaler, og i slutningen af 1700-tallet ville alle, som havde magt og penge, males af Jens Juel. Det handlede om at vise, at man var noget. I dag, 250 år senere, fremstår personerne i Juels portrætter stadig lyslevende. For Juel kunne få alle til at se milde og menneskelige, ja, nærmest nuttede ud. Med hvid marcipanhud og røde kinder fremstår de, som om der er blevet lagt et forskønnende instagram-filter over dem.
"Huden i Juels portrætter er malet på en måde, som taler til følesansen. Det er hud, man vil røre ved: trykke personerne på deres bløde kinder og stryge hånden hen over deres glatte hud", siger udstillingens kurator, museumsinspektør Ellen Egemose.
I sine portrætter bevæger Juel sig mellem det virkelighedstro og det forskønnende. Hans portrætter er idealiserede versioner af virkeligheden, men Juel giver også plads til mennesket bag masken. Udstillingen viser både den stoflighed og sanselighed, Juel mestrede, og hvad der foregik under de velhavende og magtfulde mænd og kvinders velpolerede overflade.
Og der er god grund til at kaste et nysgerrigt blik på Juel og hans samtid. For Juels portrætter af kongelige, adelige, revolutionære og nyrige giver indblik i et kontrastfyldt kapitel i Danmarks historie, der handler om mange af de temaer, vi også beskæftiger os med i dag.
Kontakt: info@brandts.dk / +45 65 20 70 00.
Entrance fee: 140 DKK