Lost In Periodization er et koncert-foredrag, der fokuserer på den oversete franske komponist og orgelvirtuos Louis Vierne (1870-1937). Koncerten vil bl.a. præsentere nogle af Viernes vigtige kompositioner i Mèlodie-genren.
Her vil publikum opleve nogle af hans sensitive sopran/klaver-udsættelser af sansefulde tekster af de symbolistiske Fin de siècle-digtere. Koncerten vil også indeholde et udvalg af Viernes orgelkompositioner, i denne anledning i nye arrangementer for strygekvartet.
I løbet af begivenheden vil der blive kastet lys over nogle af de interessante teoretiske og historiske aspekter af Viernes musik, ligesom der vil blive præsenteret nogle teorier om hvorfor Vierne i dag stort set er glemt uden for organistcirkler, hvor hans musik stadig er en del af virtuosrepertoiret. Der er mange faktorer der spiller ind, men hans medfødte synshandicap, personlige forhold og hans individuelle stil er alt sammen aspekter, der i samspil med nogle generelle problemer i musikhistoriefortællingen, har medvirket til at Vierne er faldet ned gennem sprækkerne i en meget grov periodeinddeling. Koncert-foredraget varetages af studerende på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus. Det henvender sig til det klassiske musikpublikum, særligt musikstuderende på konservatoriet og universitetet, med det formål at introducere en musik, der er meget mere end virtuose orgeløvelser - den er en unik fusion af den parfumerede og sanselige musik karakteristisk for den franske Fin de siècle-bevægelse og den mørke og lidenskabeligt stræbende musik i den tyske højromantik.
Varighed: ca. 1 time og 15 minutter
Sprog: engelsk (eller evt. dansk, afhængigt af publikum)
Medvirkende:
Ester Morén, sopran
Thomas Josefsen, klaver
Marie Tofte-Hansen, violin
Thea Thybo Møller, violin
Asbjørn Elkjær Rokkjær, bratsch
Helene Rose Hultén, cello
Foredrag & arrangementer for strygekvartet: Andreas Christiansen
Program:
Udvalg fra 'Spleens et Détresses' Op. 38 (komp. 1917, udg. 1924)
I. Allegro fra Orgelsymfoni nr. 2 Op. 20 (1902)
IV. Adagio fra Orgelsymfoni nr. 3 Op. 28 (1911)
III. Stèle pour un enfant défunt fra 'Triptyque', Op. 58 (1936)
Koncerten er gratis, og du kan bare møde op uden billet. Kom i god tid.
Read more on the website
Her vil publikum opleve nogle af hans sensitive sopran/klaver-udsættelser af sansefulde tekster af de symbolistiske Fin de siècle-digtere. Koncerten vil også indeholde et udvalg af Viernes orgelkompositioner, i denne anledning i nye arrangementer for strygekvartet.
I løbet af begivenheden vil der blive kastet lys over nogle af de interessante teoretiske og historiske aspekter af Viernes musik, ligesom der vil blive præsenteret nogle teorier om hvorfor Vierne i dag stort set er glemt uden for organistcirkler, hvor hans musik stadig er en del af virtuosrepertoiret. Der er mange faktorer der spiller ind, men hans medfødte synshandicap, personlige forhold og hans individuelle stil er alt sammen aspekter, der i samspil med nogle generelle problemer i musikhistoriefortællingen, har medvirket til at Vierne er faldet ned gennem sprækkerne i en meget grov periodeinddeling. Koncert-foredraget varetages af studerende på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus. Det henvender sig til det klassiske musikpublikum, særligt musikstuderende på konservatoriet og universitetet, med det formål at introducere en musik, der er meget mere end virtuose orgeløvelser - den er en unik fusion af den parfumerede og sanselige musik karakteristisk for den franske Fin de siècle-bevægelse og den mørke og lidenskabeligt stræbende musik i den tyske højromantik.
Varighed: ca. 1 time og 15 minutter
Sprog: engelsk (eller evt. dansk, afhængigt af publikum)
Medvirkende:
Ester Morén, sopran
Thomas Josefsen, klaver
Marie Tofte-Hansen, violin
Thea Thybo Møller, violin
Asbjørn Elkjær Rokkjær, bratsch
Helene Rose Hultén, cello
Foredrag & arrangementer for strygekvartet: Andreas Christiansen
Program:
Udvalg fra 'Spleens et Détresses' Op. 38 (komp. 1917, udg. 1924)
I. Allegro fra Orgelsymfoni nr. 2 Op. 20 (1902)
IV. Adagio fra Orgelsymfoni nr. 3 Op. 28 (1911)
III. Stèle pour un enfant défunt fra 'Triptyque', Op. 58 (1936)
Koncerten er gratis, og du kan bare møde op uden billet. Kom i god tid.
Free admission