Stig Guldberg er forfatter på bogen om Jens Quistgaard The Sculpting Designer . Jens Quistgaard (1919-2008), hvis værker idag er repræsenteret på de store museer i Europa og USA.
Quistgaard voksede op i København og kom i lære som billedhugger hos
sin far, men det var som industriel designer, han fik karriere. Det skete i første omgang
med spisebestikket "Fjord", der i 1953 blev indkøbt af Kunstindustrimuseet, og året efter,
da han både blev belønnet med Lunningprisen og guldmedalje på triennalen i Milano.
Det var starten på en usædvanlig karriere, som kom til at strække sig over mere end 5
årtier og gjorde ham lang mere kendt og berømmet i Amerika end i Danmark. Det skete
som chefdesigner for firmaet "Dansk Designs", som han skabte sammen med den
amerikanske forretningsmand Ted Nierenberg. Amerikaneren faldt for Quistgaards design,
da han sammen med sin kone besøgte Kunstindustrimuseet i 1954.
Med "Dansk Designs" i ryggen fik Quistgaard hurtigt succes i USA og modtog i 1958 den
prestigefyldte Neimann Marcus pris, modeverdenens "Oscar", på scenen i selskab med en
anden ung, fremstormende prismodtager, designeren Yves Saint Laurent. Typisk for
Quistgaard skete det iført et noget aparte outfit, nickers og sømandssko.
Over årene nåede Quistgaard at formgive mere end 4000 produkter, særligt
brugsgenstande til køkken og bord for den stærkt voksende amerikanske og europæiske
middelklasse med en moderne livsindstilling.
Men han skabte også en række interessante møbler og arkitektur. I Danmark vil mange
kende Quistgaards design uden at vide, at han er designeren bag, bl.a. er han manden
bag den velkendte dåseåbner med "hajfinnen" fra Raadvad, de farveglade Kobenstyle-
kander og stentøjsstellet "Relief" fra Kronjyden, det mest solgte herhjemme i 1960erne.
Quistgaard var samtidig en spændende person med en interessant historie.
Mange 'design-elskere' i Danmark har eller har haft et twistet syn på Quistgaards værker -
kan man lide det eller kan man ikke?
Gratis for medlemmer - 50 kr for ikke medlemmer