En musikalsk rejse gennem tid og rum, der tager os fra den tyske barok og romantik til den franske romantik og tilbage til nyskabt tysk symfoniske musik, med værker fra orgelmestrene Bach, Franck, Dupré og Liszt.
Hovedværket ved koncerten er Franz Liszts "Ad nos, ad salutarem undam", som er et monumentalt orgelværk, skrevet i 1850 og baseret på temaer fra Giacomo Meyerbeers opera "Le prophète". Liszt, der selv var virtuos pianist og banebrydende komponist, udforskede orglets potentiale som et dramatisk og udtryksfuldt instrument i dette værk. Stykket er struktureret som en række variationer over en hymne fra operaen, og det udfordrer organisten med sin komplekse kontrapunkt, virtuose passager og dramatiske udtryk. "Ad nos, ad salutarem undam" er blevet hyldet som en af de mest betydningsfulde kompositioner inden for romantisk orgelmusik og står som et højdepunkt i Liszts omfattende og varierede repertoire. Christian Barthen (*1984 i Saarbrücken) er organist og kunstnerisk leder af Musik am Berner Münster, orgelprofessor ved Hochschule der Künste i Bern (HKB) og international koncertorganist. Han studerede orgel, klaver og cembalo samt kirke- og musikpædagogik i Saarbrücken, Paris og Stuttgart. Prisvinder ved ved prestigefyldte orgel- og musikkonkurrencer, herunder "Grand Prix de Chartres". Som orgelsolist nyder Barthen en international koncertkarriere i hele Europa, Rusland, Sydamerika og Fjernøsten. Han har også lavet radioudsendelser, tv-produktioner og CD'er hos Naxos Classics og Ifo/Organ samt hos forskellige ARD, SRF og Radio France. Som gæstelærer har Christian Barthen undervist ved forskellige musikkonservatorier og universiteter i Tyskland, Sydkorea, Colombia og Finland.
Læs mere på hjemmesiden
Hovedværket ved koncerten er Franz Liszts "Ad nos, ad salutarem undam", som er et monumentalt orgelværk, skrevet i 1850 og baseret på temaer fra Giacomo Meyerbeers opera "Le prophète". Liszt, der selv var virtuos pianist og banebrydende komponist, udforskede orglets potentiale som et dramatisk og udtryksfuldt instrument i dette værk. Stykket er struktureret som en række variationer over en hymne fra operaen, og det udfordrer organisten med sin komplekse kontrapunkt, virtuose passager og dramatiske udtryk. "Ad nos, ad salutarem undam" er blevet hyldet som en af de mest betydningsfulde kompositioner inden for romantisk orgelmusik og står som et højdepunkt i Liszts omfattende og varierede repertoire. Christian Barthen (*1984 i Saarbrücken) er organist og kunstnerisk leder af Musik am Berner Münster, orgelprofessor ved Hochschule der Künste i Bern (HKB) og international koncertorganist. Han studerede orgel, klaver og cembalo samt kirke- og musikpædagogik i Saarbrücken, Paris og Stuttgart. Prisvinder ved ved prestigefyldte orgel- og musikkonkurrencer, herunder "Grand Prix de Chartres". Som orgelsolist nyder Barthen en international koncertkarriere i hele Europa, Rusland, Sydamerika og Fjernøsten. Han har også lavet radioudsendelser, tv-produktioner og CD'er hos Naxos Classics og Ifo/Organ samt hos forskellige ARD, SRF og Radio France. Som gæstelærer har Christian Barthen undervist ved forskellige musikkonservatorier og universiteter i Tyskland, Sydkorea, Colombia og Finland.