Vi skal høre musik med bl.a. Billy Eckstine, Wardell Gray, Dexter Gordon, Coleman Hawkins, Thelonious Monk, Bud Powell, og mange flere.
I starten af 1940'erne begyndte der at ske en afmatning i de store jazzorkestres popularitet. Mange unge musikere blev indkaldt og det blev sværere at holde sammen på stabile besætninger i orkestrene. De unge musikere var ofte utilfredse med at spille den samme musik aften efter aften og savnede at udfolde sig solistisk.
Derfor fandt en del af dem sammen om natten efter bigband-jobbene, hvor de på små klubber arbejdede med et musikalsk udtryk, som de selv opfattede som nyere og mere fremadskuende end swingmusikken. De arbejdede henimod en musik, der i højere grad var lyttemusik og i mindre grad dansemusik.
Hovedarkitekterne i denne nye bopmusik var Charlie Parker og Dizzy Gillespie. Overgangen fra swing til bop var glidende og orkestrene rummede ofte sjove kombinationer af ældre og purunge musikere.
Bare mød op - der kræves ikke billet.
Læs mere på hjemmesiden
I starten af 1940'erne begyndte der at ske en afmatning i de store jazzorkestres popularitet. Mange unge musikere blev indkaldt og det blev sværere at holde sammen på stabile besætninger i orkestrene. De unge musikere var ofte utilfredse med at spille den samme musik aften efter aften og savnede at udfolde sig solistisk.
Derfor fandt en del af dem sammen om natten efter bigband-jobbene, hvor de på små klubber arbejdede med et musikalsk udtryk, som de selv opfattede som nyere og mere fremadskuende end swingmusikken. De arbejdede henimod en musik, der i højere grad var lyttemusik og i mindre grad dansemusik.
Hovedarkitekterne i denne nye bopmusik var Charlie Parker og Dizzy Gillespie. Overgangen fra swing til bop var glidende og orkestrene rummede ofte sjove kombinationer af ældre og purunge musikere.
Bare mød op - der kræves ikke billet.
Fri entré