Den 2. februar er det efter gammel tradition Kyndelmisse, hvilket vi markerer med en kyndelmissegudstjeneste i Hadsund kirke kl. 11.00. Lysets utålmodighed Kyndelmisse bærer på mange facetter, både folkeligt og kirkeligt.
Ordet betyder egentlig lysmesse og blev i middelalderen fejret ved at indvie de lys, som i årets løb skulle bruges i kirken. Den gamle tradition vil vi markere til Kyndelmissegudstjenesten i Hadsund Kirke, hvor lyset ligeledes forstås som lyset fra Jesuslampens skær, der sejrer over mørket. Selvom der ikke står noget i Bibelen om kyndelmisse, markerer dagen, at Jesus som spæd blev vist frem for Gud i templet. Kyndelmisse ligger 40 dage efter jul. Ifølge Moseloven var kvinder nemlig urene indtil 40 dage efter, de havde født. Først derefter kunne de komme i templet med deres barn og blive renset, og det fortæller Lukasevangeliet, at Maria gjorde. Derfor kaldes dagen også Mariæ renselsesdag. Dagen rummer ligeledes en rig folkelig skik, der markerer, at vi nu er nået halvvejs gennem vinteren, og at foråret og lyset derfor er på vej. På landet var det statustid, og forrådet blev gjort op. Det fejrede man med Kjørmes-gilder, som var et sammenskudsgilde, hvor man spiste suppe, flæsk, pølser og pandekager. Derfor hører vi også i folkemunde, at dagen kaldes for Kjørmes Knud. Når vi synger Blichers salme "Det er hvidt herude" eller Aakjærs "Sneflokke kommer vrimlende", så handler det om den knude af frost, som vi kan opleve midt i vinterens mørke. Mens vi venter på lyset, sætter vi denne søndag stemningen med den nordjyske sangskriver, komponist, producer, musiker og sanger Christina Strandholdt. Christina er født og opvokset i Hadsund, men er nu bosat på Djursland, hvor musikken skabes i en studie-skurvogn i baghaven. Med sit nye album "Mellemrum" bringer musikeren og sangskriveren, det hun betegner, som et tiltrængt melodisk pauserum i en hektisk og urolig verden. Christina er i sine optrædener kendt for at være nærværende og ærlig med lige dele legesyge og alvor.
Læs mere på hjemmesiden
Ordet betyder egentlig lysmesse og blev i middelalderen fejret ved at indvie de lys, som i årets løb skulle bruges i kirken. Den gamle tradition vil vi markere til Kyndelmissegudstjenesten i Hadsund Kirke, hvor lyset ligeledes forstås som lyset fra Jesuslampens skær, der sejrer over mørket. Selvom der ikke står noget i Bibelen om kyndelmisse, markerer dagen, at Jesus som spæd blev vist frem for Gud i templet. Kyndelmisse ligger 40 dage efter jul. Ifølge Moseloven var kvinder nemlig urene indtil 40 dage efter, de havde født. Først derefter kunne de komme i templet med deres barn og blive renset, og det fortæller Lukasevangeliet, at Maria gjorde. Derfor kaldes dagen også Mariæ renselsesdag. Dagen rummer ligeledes en rig folkelig skik, der markerer, at vi nu er nået halvvejs gennem vinteren, og at foråret og lyset derfor er på vej. På landet var det statustid, og forrådet blev gjort op. Det fejrede man med Kjørmes-gilder, som var et sammenskudsgilde, hvor man spiste suppe, flæsk, pølser og pandekager. Derfor hører vi også i folkemunde, at dagen kaldes for Kjørmes Knud. Når vi synger Blichers salme "Det er hvidt herude" eller Aakjærs "Sneflokke kommer vrimlende", så handler det om den knude af frost, som vi kan opleve midt i vinterens mørke. Mens vi venter på lyset, sætter vi denne søndag stemningen med den nordjyske sangskriver, komponist, producer, musiker og sanger Christina Strandholdt. Christina er født og opvokset i Hadsund, men er nu bosat på Djursland, hvor musikken skabes i en studie-skurvogn i baghaven. Med sit nye album "Mellemrum" bringer musikeren og sangskriveren, det hun betegner, som et tiltrængt melodisk pauserum i en hektisk og urolig verden. Christina er i sine optrædener kendt for at være nærværende og ærlig med lige dele legesyge og alvor.