Vær medskaber af koncerten på Albert Contemporary når kontrabassist Richard Andersson oversætter beskrivelser af kunstværker til musik. Tid og sted: Albert Contemporary d. 2. november 2024, kl. 12.00 Gratis entré Koncerten er støttet af Koda Kulturs Spil.
Et museumsbesøg er i udpræget grad en visuel oplevelse. Så hvad hvis man ikke kan se?
"Jeg var 14 år, da bomben eksploderede og splintrede mine nethinder. Da jeg mistede synet, måtte jeg lære at forbinde mig til verden omkring mig på en ny måde. En måde, hvor jeg gjorde mig afhængig af andre mennesker. Jeg måtte lære at stole på andre menneskers gengivelse af verden. Fortæl mig hvad du ser."
Sådan lyder forordet til Richard Anderssons udgivelse U·Synlig. En udgivelse som tager udgangspunkt i ti billedkunstværker. Ti værker som Richard Andersson i sagens natur ikke kan se, men som han delagtiggøres i via en mundtlig beskrivelse af værket - en såkaldt synstolkning. Det som et seende menneske sanser og beskriver med ord, gestikulationer og spontane udbrud bliver i Richard Anderssons univers oversat til lyde, rytmer og harmonier.
Richard Andersson har skabt en koncertform hvor publikum inviteres til at beskrive museets værker verbalt hvorefter han kvitterer med en musikalsk tolkning. En U·synlig koncert er en rejse ind i den blindes virkelighedsrum og en lejlighed for publikum til at se nærmere på egne sansninger og projektioner.
Richard Anderssons Solo performance U·Synlig er blevet vel modtaget på steder som Sorø Kunstmuseum, Kastrupgårdsamlingen, Copenhagen Jazzfestival og Jens Søndergårds Museum m.fl.
Richard Andersson U·Synlig udkom i marts 2022 hvor pressen skrev:
"Richard Andersson er en poet på bassen" Niels Overgaard/JazzNyt
"U·Synlig er i enhver forstand eksklusiv og ambitiøs, bemærkelsesværdig, respektindgydende og vellykket", "perlen over alle perler i hans hidtidige virke" (Ivan Roed/GAFFA)
"Det er imponerende, hvordan Andersson formår at variere sin solobas, så han både får fremhævet instrumentets tyngde og strengenes metalliske klang, når de rasler og spoinger, som spillede han på det mellemøstlige strengeinstrument saz." Louise Rosengreen/Information
Lyt til U·Synlig her: https://orcd.co/u-synlig
Om Richard Andersson
Kontrabassist Richard Andersson er "en af den danske jazzscenes mest interessante figurer" (GAFFA). Uddannet fra Rytmisk Musikkonservatorium i København, Manhattan, School of Music i New York og Det Fynske Musikkonservatorium i Odense.
Andersson bevæger sig bredt inden for jazzen og dens subgenrer. Fra mainstream til avantgarde, med en stor kærlighed til den frie improvisation og en stærk forbindelse til den nordiske sang og salme tradition.
Richard Andersson har mere end 10 udgivelser i eget navn bag sig og har tourneret og arbejdet med store navne som Jorge Rossy, Oscar Gudjonsson, Kasper Tranberg og Jeff 'Tain' Watts.
I de seneste år har Richard Andersson arbejdet intenst med sit kunstneriske forskningsprojekt U·Synlig. En undersøgelse af sansninger og projektioner i billedkunsten med musikken som medie.
Læs mere på hjemmesiden
Et museumsbesøg er i udpræget grad en visuel oplevelse. Så hvad hvis man ikke kan se?
"Jeg var 14 år, da bomben eksploderede og splintrede mine nethinder. Da jeg mistede synet, måtte jeg lære at forbinde mig til verden omkring mig på en ny måde. En måde, hvor jeg gjorde mig afhængig af andre mennesker. Jeg måtte lære at stole på andre menneskers gengivelse af verden. Fortæl mig hvad du ser."
Sådan lyder forordet til Richard Anderssons udgivelse U·Synlig. En udgivelse som tager udgangspunkt i ti billedkunstværker. Ti værker som Richard Andersson i sagens natur ikke kan se, men som han delagtiggøres i via en mundtlig beskrivelse af værket - en såkaldt synstolkning. Det som et seende menneske sanser og beskriver med ord, gestikulationer og spontane udbrud bliver i Richard Anderssons univers oversat til lyde, rytmer og harmonier.
Richard Andersson har skabt en koncertform hvor publikum inviteres til at beskrive museets værker verbalt hvorefter han kvitterer med en musikalsk tolkning. En U·synlig koncert er en rejse ind i den blindes virkelighedsrum og en lejlighed for publikum til at se nærmere på egne sansninger og projektioner.
Richard Anderssons Solo performance U·Synlig er blevet vel modtaget på steder som Sorø Kunstmuseum, Kastrupgårdsamlingen, Copenhagen Jazzfestival og Jens Søndergårds Museum m.fl.
Richard Andersson U·Synlig udkom i marts 2022 hvor pressen skrev:
"Richard Andersson er en poet på bassen" Niels Overgaard/JazzNyt
"U·Synlig er i enhver forstand eksklusiv og ambitiøs, bemærkelsesværdig, respektindgydende og vellykket", "perlen over alle perler i hans hidtidige virke" (Ivan Roed/GAFFA)
"Det er imponerende, hvordan Andersson formår at variere sin solobas, så han både får fremhævet instrumentets tyngde og strengenes metalliske klang, når de rasler og spoinger, som spillede han på det mellemøstlige strengeinstrument saz." Louise Rosengreen/Information
Lyt til U·Synlig her: https://orcd.co/u-synlig
Om Richard Andersson
Kontrabassist Richard Andersson er "en af den danske jazzscenes mest interessante figurer" (GAFFA). Uddannet fra Rytmisk Musikkonservatorium i København, Manhattan, School of Music i New York og Det Fynske Musikkonservatorium i Odense.
Andersson bevæger sig bredt inden for jazzen og dens subgenrer. Fra mainstream til avantgarde, med en stor kærlighed til den frie improvisation og en stærk forbindelse til den nordiske sang og salme tradition.
Richard Andersson har mere end 10 udgivelser i eget navn bag sig og har tourneret og arbejdet med store navne som Jorge Rossy, Oscar Gudjonsson, Kasper Tranberg og Jeff 'Tain' Watts.
I de seneste år har Richard Andersson arbejdet intenst med sit kunstneriske forskningsprojekt U·Synlig. En undersøgelse af sansninger og projektioner i billedkunsten med musikken som medie.
Fri entré