Længe inden Musikhuset, Vestergade 68 og Train var Aarhus en musikby med egne "stadsmusikanter". Det kaldte man i 16- og 1700-tallet de musikere, der havde monopol på at spille i byen, til fester, til dans, i kirken m.m.
Ved tre koncerter præsenterer studerende og undervisere fra Det Jyske Musikkonservatorium forskellige sider af stadsmusikanternes virke, som det kunne udfolde sig i 1760'ernes Aarhus: En højmesse med en kantate (søndag d. 26. januar); en koncert med kunstmusik (lørdag d. 8. februar); og en koncert med folke- og dansemusik (lørdag d. 22. februar).
Lørdag d. 8. februar kl. 15:00 - Kunstmusikalske genklange
Carl Philip Emanuel Bach: Triosonate, B-dur, H584, Wq 158
Haydn: fløjtekvartet op. 5, arr. For strygere
Karl Heinrich Graun: "Caro bell'Idol mio", arie fra operaen Silla.
(Ylva Ek, sopran)
Karl Friedrich Abel: Symfoni i B-dur
Koncerten introduceres af Niels Christian Hansen, underviser i musikteori ved konservatoriet.
Medvirkende
Strygerstuderende fra Det Jyske Musikkonservatorium
Musikalsk ledelse: adjunkt Nicolas Sublet
Stadsmusikanter i Aarhus
En Stadsmusikant var en kongelig privilegeret musiker, der havde monopol på at levere musik til både private og offentlige arrangementer i byer og landdistrikter. Under sig havde stadsmusikanten en række lærlinge og assistenter, som han optrådte sammen med. Repertoireret spændte over klassisk kunstmusik, kirkemusik og populære dansemelodier. Det var typisk stadsmusikanterne, der som tidens professionelle musikere introducerede nye instrumenter og stilarter, ofte i kontrast til den folkelige musikkultur.
Koncerten med tidens kunstmusik (8/2) er sat sammen af arkivmateriale fra grev Frederik Danneskiold-Samsøs byhus, mens en musiksamling fra Boes ved Skanderborg leverer materialet til koncerten med den mere folkelige musik (22/2).
Koncertserien indgår i et
kunstnerisk udviklingsprojekt ved konservatoriet, hvor adjunkt og violinist Nicolas Sublet sammen med tre kolleger og 28 studerende undersøger og afprøver arkivmaterialet, for at få indblik i datidens musikliv og måske blive inspireret til nye tilgange til nutidens musikliv.
Arrangementet er gratis, og du kan bare dukke op uden billet. Kom gerne i god tid.
Læs mere på hjemmesiden
Ved tre koncerter præsenterer studerende og undervisere fra Det Jyske Musikkonservatorium forskellige sider af stadsmusikanternes virke, som det kunne udfolde sig i 1760'ernes Aarhus: En højmesse med en kantate (søndag d. 26. januar); en koncert med kunstmusik (lørdag d. 8. februar); og en koncert med folke- og dansemusik (lørdag d. 22. februar).
Lørdag d. 8. februar kl. 15:00 - Kunstmusikalske genklange
Carl Philip Emanuel Bach: Triosonate, B-dur, H584, Wq 158
Haydn: fløjtekvartet op. 5, arr. For strygere
Karl Heinrich Graun: "Caro bell'Idol mio", arie fra operaen Silla.
(Ylva Ek, sopran)
Karl Friedrich Abel: Symfoni i B-dur
Koncerten introduceres af Niels Christian Hansen, underviser i musikteori ved konservatoriet.
Medvirkende
Strygerstuderende fra Det Jyske Musikkonservatorium
Musikalsk ledelse: adjunkt Nicolas Sublet
Stadsmusikanter i Aarhus
En Stadsmusikant var en kongelig privilegeret musiker, der havde monopol på at levere musik til både private og offentlige arrangementer i byer og landdistrikter. Under sig havde stadsmusikanten en række lærlinge og assistenter, som han optrådte sammen med. Repertoireret spændte over klassisk kunstmusik, kirkemusik og populære dansemelodier. Det var typisk stadsmusikanterne, der som tidens professionelle musikere introducerede nye instrumenter og stilarter, ofte i kontrast til den folkelige musikkultur.
Koncerten med tidens kunstmusik (8/2) er sat sammen af arkivmateriale fra grev Frederik Danneskiold-Samsøs byhus, mens en musiksamling fra Boes ved Skanderborg leverer materialet til koncerten med den mere folkelige musik (22/2).
Koncertserien indgår i et
kunstnerisk udviklingsprojekt ved konservatoriet, hvor adjunkt og violinist Nicolas Sublet sammen med tre kolleger og 28 studerende undersøger og afprøver arkivmaterialet, for at få indblik i datidens musikliv og måske blive inspireret til nye tilgange til nutidens musikliv.
Arrangementet er gratis, og du kan bare dukke op uden billet. Kom gerne i god tid.
Fri entré