Metronomen

Godthåbsvej 33, Frederiksberg

Tirsdag den 24. september 2024, kl. 19:00.



Folk/Vise/Country

Lise Barkas (fr)

Final Descent er glade for at kunne præsentere Lise Barkas, en central figur i den eksperimentelle musikscene i Strasbourg, og hendes monolitiske og minimalistiske akustiske musik centreret omkring sækkepibe og drejelire.

Den franske scene for ny traditionel musik blomstrer, med en generation af unge eksperimentalister, der flytter grænserne for deres musikalske arv ved at tage århundredgamle instrumenter til nye territorier.

Final Descent er glade for at kunne præsentere Lise Barkas, en central figur i den eksperimentelle musikscene i Strasbourg, og hendes monolitiske og minimalistiske akustiske musik centreret omkring sækkepibe og drejelire.

Køb billet

Lise Barkas (fr)

Den Franske komponist og improvisator Lise Barkas, er en af strasbourg helt store eksponenter for den nye scene af unge eksperimentalister, som bygger bro mellem århundredeår-gamle folkemusiktraditioner og ny eksperimenterende musik. Med Hardy Gurdy og sækkepiben som hendes primære instrumenter, tager hun afsæt i den akustiske, fysiske dronemusik, og sætter den i nutidigt perspektiv med hendes baggrund i eksperimenterende rock og elektronisk musik.

Barkas musikalske univers centrerer sig omkring dronen, som i generationer har haft en central rolle i den franske folkemusik. Hendes minimalistiske, monolitiske lyd bygger bro mellem den hypnotiske, berusende franske folkemusik, som i generationer har været brugt til dans og festligheder, og den langstrakte, strukturløse elektroniske musik som noise og ambient. Resultatet er langstrakte, trascendale værker som opløser nuet, som sætter lytteres tidsfornemmelse ud af spil, og alle konventioner om musikalsk formsprog refortolkes.

Barkas er en aktiv figur i den pulserende scene for ny traditionel musik i Frankrig og baner nye veje for eksperimenterende musik med rod i franske folketraditioner. Hun var med til at stifte det Strasbourg-baserede kollektiv Kreis / Collectif Continu sammen med Félix Chaillou og Léo Maurel, og hun samarbejder ofte med musikere som Yann Gourdon og Lisa Käuffert.

Hendes katalog er en imponerende mosaik af forskellige udgivelser, lige fra det støjende, drønede free-form ensemblet L'Écluse, til de dybt eksperimenterende, minimalistiske lydbilleder af Compressibilités - et collab med percussionist Jean-Baptiste Geoffroy - samt en række soloindspilninger og den nyligt genudgivne Lo Becat. Sidstnævnte er et ekstraordinært samarbejde med tyske Lisa Käufert, med to sammenflettede, resonerende og dronende sækkepiber, oprindeligt udgivet på Barkas' eget lille selskab, Soleils Bleus / Soleils Continus, et mikroforlag med fokus på håndlavede cd'er med folkemusik, improviseret og eksperimenterende musik fra Strasbourg.

"The sound is harsh and rough, harsh on the ear with its rotating screeching, metallic hissing, in its singing way. In what ways ancient folk tunes can nourish today's music does not indicate melancholy for a world where musical harmony wanted to bring people together, pacify their world. It is as if Lise Barkas discovered through them a lost community which manifests itself in these folklores and their festivals, opening onto our uneasy times through the dissonance, the in-harmony of current music, the black mirror of our times."

Michel Henritzi, Revue & Corrigée

Bandcamp

Koncerten er en del af Final Descent's intimkoncert-program på Metronomen, 144000, hvor der kun fritgives 40 billetter pr. koncert. Inkluderet i billetten er en kop te. Koncerten er støttet af Frederiksberg Kommune og Frederiksberg Fonden. Mange tak!

Entré: 60 dkr

Læs mere på hjemmesiden