Nina Maria Kleivan er en dansk/norsk billedkunstner, der bor og arbejder i København. Hun er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi og har en bachelor i kunsthistorie ved Københavns Universitet.
Kendetegnende for Nina Maria Kleivans værker er ofte en meget personlig og fortællende tilgang. Ved at lade elementer fra vidt forskellige sammenhænge og betydningssfærer optræde side om side, skalere ting op og ned i størrelse og lave overraskende forskydninger i tid og rum udfordres vores vanlige forestilling om virkeligheden. Det ene øjeblik zoomes der helt ind på den mindste detalje, det næste øjeblik ser vi verden i fugleperspektiv. Den historie der fortælles kan fortælles og forstås på utallige måder, fordi betydning, historieskrivning og identitet er størrelser, der er under stadig forandring og kan ses i uendelig mange perspektiver.
Kunstneren skriver her om udstillingen "Ukendt kvinde", som vises i Skælskør Kunstforening:
"I min familie tog man ikke mange billeder. Så jeg har ikke megen dokumentation af min opvækst. Det er måske grunden til min optagethed af andres fotoalbums. De fascinerer mig - alle disse fotos, der i sin tid blev taget som dokumentation af en situation, nogen mente burde gemmes for eftertiden. Men selv om øjeblikket er blevet fastholdt for eftertiden er både mennesker og den bagvedliggende historie gået tabt i tid og rum. Så jeg jeg samler på andres gamle fotos; jeg ændrer, manipulerer og genskaber billederne. Gør dem gennem den kunstneriske proces til min egen fortælling.
Til denne udstilling har jeg især fokuseret på kvinderne i min samling. Som kvindelig kunstner giver det mening. Fornemmelsen af et slægtskab, der rækker tilbage gennem årene. En trang til at give dem en opmærksomhed, der rækker ud over deres korte ophold foran kameraet. Et behov for at gøre disse ukendte kvinder kendte. Jeg har arbejdet med forskellige grafiske teknikker, jeg har kombineret træsnit og linoleumstryk og jeg har lavet en serie store serigrafier, hvor hvert tryk er unikt fordi det er blevet skabt i en kreativ proces, der læner sig op ad maleriet. Jeg har eksperimenteret med farver, raster, stregtegninger, felter og sågar morsetegn."
Læs mere på hjemmesiden
Kendetegnende for Nina Maria Kleivans værker er ofte en meget personlig og fortællende tilgang. Ved at lade elementer fra vidt forskellige sammenhænge og betydningssfærer optræde side om side, skalere ting op og ned i størrelse og lave overraskende forskydninger i tid og rum udfordres vores vanlige forestilling om virkeligheden. Det ene øjeblik zoomes der helt ind på den mindste detalje, det næste øjeblik ser vi verden i fugleperspektiv. Den historie der fortælles kan fortælles og forstås på utallige måder, fordi betydning, historieskrivning og identitet er størrelser, der er under stadig forandring og kan ses i uendelig mange perspektiver.
Kunstneren skriver her om udstillingen "Ukendt kvinde", som vises i Skælskør Kunstforening:
"I min familie tog man ikke mange billeder. Så jeg har ikke megen dokumentation af min opvækst. Det er måske grunden til min optagethed af andres fotoalbums. De fascinerer mig - alle disse fotos, der i sin tid blev taget som dokumentation af en situation, nogen mente burde gemmes for eftertiden. Men selv om øjeblikket er blevet fastholdt for eftertiden er både mennesker og den bagvedliggende historie gået tabt i tid og rum. Så jeg jeg samler på andres gamle fotos; jeg ændrer, manipulerer og genskaber billederne. Gør dem gennem den kunstneriske proces til min egen fortælling.
Til denne udstilling har jeg især fokuseret på kvinderne i min samling. Som kvindelig kunstner giver det mening. Fornemmelsen af et slægtskab, der rækker tilbage gennem årene. En trang til at give dem en opmærksomhed, der rækker ud over deres korte ophold foran kameraet. Et behov for at gøre disse ukendte kvinder kendte. Jeg har arbejdet med forskellige grafiske teknikker, jeg har kombineret træsnit og linoleumstryk og jeg har lavet en serie store serigrafier, hvor hvert tryk er unikt fordi det er blevet skabt i en kreativ proces, der læner sig op ad maleriet. Jeg har eksperimenteret med farver, raster, stregtegninger, felter og sågar morsetegn."
Fri entré