Journalist og forfatter Jens Utoft fra Skive fortæller om sin togtur rundt om den Botniske Bugt i et foredrag I foreningen Norden Randers / Langaaforedrag.
Den Botniske Bugt, som udgør den nordligste del af Østersøen, adskiller vore to nordiske
broderlande, Sverige og Finland. Og midt imellem ligger Ålandsøerne, der har selvstændig status
som en del af Finland med eget parlament og med svensk som officielt sprog.
Finland var nemlig gennem mange år underlagt den svenske kongemagt og derefter Rusland fra
1809 indtil det i 1917 under den russiske revolution erklærede sig uafhængigt.
Det fortæller journalist og forfatter Jens Utoft fra Skive lidt mere om i et foredrag i i Hornbæk
Sognegård, Hornbæk Kirkevej 7, 8920 Randers NV tirsdag den 5. november, arrangeret af
Foreningen Norden.
Men først og fremmest viser han billeder og fortæller om de syv byer, hvor parret gjorde ophold
under deres 4.600 kilometer lange tur med tog, bus og færger i sommeren 2021.
Turen var baseret på en såkaldt seniorrail-billet, som sælges til en meget favorabel pris af DSB og
kan anvendes til rejser over hele Europa.
Første stop på turen var Uppsala nord for Stockholm, hvor den danske dronning Margrethe I i
1389 blev kronet som rigsforstander i Sverige, og dermed havde samlet hele Norden i et rige.
Derfra gik turen med bus og færge til Mariehamn, der er hovedstad på Ålandsøerne, og videre
med endnu en færge til Turku på Finlands vestkyst.
Herfra foregik turen igen med tog, hvor næste stop var universitets- og industribyen byen Vaasa,
der også rummer et stort fængsel. Videre mod nord blev det til et kort ophold i byen Oulu derfra
et ufrivilligt ophold i byen Kemi, selv om målet egentlig var grænsebyen Tornio og Happaranda på
hver sin side af Tornio-elven. Men det skulle vise sig at Kemi faktisk bød på bemærkelsesværdige
oplevelser.
Til gengæld blev opholdet i Tornio noget kortere end planlagt inden turen gik videre med bus og
tog til turens måske største overraskelse, den nordsvenske by Sundsvall, som gennem flere
hundrede år har været centrum for den svenske træindustri. Alligevel består næsten alle
bygninger i byens centrum af stenhuse, der blev opført i løbet af ganske få år i slutningen af 1800-
tallet. Det skyldes en beslutning i byrådet efter en voldsom brand, hvor ca. 9.000 indbyggere på
kort tid mistede deres hjem. Byens rådhus var nemlig opført i sten og var den eneste bygning, som
overlevede branden.
Sidste stop på turen hjem gennem Sverige var i den internationale søfartsby, Göteborg, der altid er
et besøg værd.
Den Botniske Bugt, som udgør den nordligste del af Østersøen, adskiller vore to nordiske
broderlande, Sverige og Finland. Og midt imellem ligger Ålandsøerne, der har selvstændig status
som en del af Finland med eget parlament og med svensk som officielt sprog.
Finland var nemlig gennem mange år underlagt den svenske kongemagt og derefter Rusland fra
1809 indtil det i 1917 under den russiske revolution erklærede sig uafhængigt.
Det fortæller journalist og forfatter Jens Utoft fra Skive lidt mere om i et foredrag i i Hornbæk
Sognegård, Hornbæk Kirkevej 7, 8920 Randers NV tirsdag den 5. november, arrangeret af
Foreningen Norden.
Men først og fremmest viser han billeder og fortæller om de syv byer, hvor parret gjorde ophold
under deres 4.600 kilometer lange tur med tog, bus og færger i sommeren 2021.
Turen var baseret på en såkaldt seniorrail-billet, som sælges til en meget favorabel pris af DSB og
kan anvendes til rejser over hele Europa.
Første stop på turen var Uppsala nord for Stockholm, hvor den danske dronning Margrethe I i
1389 blev kronet som rigsforstander i Sverige, og dermed havde samlet hele Norden i et rige.
Derfra gik turen med bus og færge til Mariehamn, der er hovedstad på Ålandsøerne, og videre
med endnu en færge til Turku på Finlands vestkyst.
Herfra foregik turen igen med tog, hvor næste stop var universitets- og industribyen byen Vaasa,
der også rummer et stort fængsel. Videre mod nord blev det til et kort ophold i byen Oulu derfra
et ufrivilligt ophold i byen Kemi, selv om målet egentlig var grænsebyen Tornio og Happaranda på
hver sin side af Tornio-elven. Men det skulle vise sig at Kemi faktisk bød på bemærkelsesværdige
oplevelser.
Til gengæld blev opholdet i Tornio noget kortere end planlagt inden turen gik videre med bus og
tog til turens måske største overraskelse, den nordsvenske by Sundsvall, som gennem flere
hundrede år har været centrum for den svenske træindustri. Alligevel består næsten alle
bygninger i byens centrum af stenhuse, der blev opført i løbet af ganske få år i slutningen af 1800-
tallet. Det skyldes en beslutning i byrådet efter en voldsom brand, hvor ca. 9.000 indbyggere på
kort tid mistede deres hjem. Byens rådhus var nemlig opført i sten og var den eneste bygning, som
overlevede branden.
Sidste stop på turen hjem gennem Sverige var i den internationale søfartsby, Göteborg, der altid er
et besøg værd.
Fri entré