|
En potent analyse af Københavns nye arkitektur. Beriget med smukke, monumentale fotografier og rå snapshots i øjenhøjde med københavnerne.
Det er et fyndigt og solidt mellemgulv, der tages i brug, når Politikens arkitekturkritiker, Karsten Ifversen, reflekterer over god og dårlig arkitektur i sin nye bog Generøs By. De sopraner og tenorer, som normalt betræder gulvene i det kostelige operahus på Københavns Holm, kan for en stund se sig overdøvet af en gjaldende kritik af den bygning, der til dagligt udgør deres arbejdsplads. Der er fynd og klem bag Karsten Ifversens kritik af Mærsk Mc-Kinney Møllers postordre-operahus, som ikke er fem flade ører værd i hans optik.
Apropos penge, er det netop en central pointe hos Ifversen, at god arkitektur ikke behøver at være en ekstraordinær dyr affære. På samme måde endevender han det æstetiske aspekt og lader læseren forstå, at god arkitektur handler om langt mere, end hvad der kan defineres som "pænt", "grimt", "dyrt" og "billigt". Der er noget helt andet på spil hos Karsten Ifversen. For ham handler god arkitektur først og fremmest om sjæl og personifikation.
Igennem den velskrevne og humoristiske bog behandler Ifversen de københavnske bygningsværker, som var de mennesker af kød og blod. Majoriteten får han til at lyde som nogle ekskluderende røvhuller, som tærer på vores gode humør ved deres blotte tilstedeværelse. Hvem gad f.eks. hænge ud med snylteren Miss Marriott på Kalvebod Brygge, som efter Ifversens udsagn "foræder sig grådigt på de medfødte kvaliteter i den prominente placering, med alt sin fornærede minimalisme", eller Gemini, der holder til i dobbeltsiloen på Islands Brygge og tilsyneladende er så asocial, at den har "mistet enhver meningsfuld relation til sine omgivelser".
Som det fremgår, er Ifversen alt andet end generøs med sine komplimenter til byens mastodonter. Hans definition er enkel: God arkitektur er generøs og tilfører noget til byens borgere. Til stor irritation for forfatteren insisterer alt for mange bygninger i København på privatliv midt i det festlige mylder af mennesker, som ellers er byens varemærke. I skærende kontrast til disse introverte, arrogante domiciler - der har nok i sig selv - udpeger Ifversen sine darlinger; Utzons søjlebygninger i Nordhavn, hele strækningen i Nyhavn og den nye urbane forstad på Sluseholmen. Alt sammen arkitektur, som åbner sig for fremmede, deltager i byens liv og byder folk udefra velkommen med åbne arme.
Man efterlades med udtrykket 'hjerterum er husrum' i baghovedet. Et mantra som Ifversen gerne ser besjælet i de Københavnske byggeprojekter fremover. Og med den overbevisning og begejstring han lægger for dagen, er det svært ikke at give ham ret.
Køb eller bestil bogen på saxo.com
Karsten R.S. Ifversen: Generøs by - Københavns nye arkitektur
Foto: Jens Markus Lindhe
Gyldendal, 304 sider
ISBN: 870214915X