Mehr Nachrichten

 
Literatur
Tilbage til virkeligheden

Alten Neuheiten finden:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Tilbage til virkeligheden
Di 26. Nov 2013

Informationssamfundet har det indbyggede problem og paradoks, at information er blevet så tilgængeligt, at der er behov for en ny kommunikationskanal. De to knap så innovative og inspirerende forfattere, Jens Martin Skibsted og Rasmus Bech Hansen, foreslår sammensmeltning mellem kommunikation og produkt som en mulig fremtidig (nutidig?) kanal.

Titlen er iøjnefaldende, fordi den indeholder det meget lidt universelt antagne begreb: virkelighed. Derfor går bogens første cirka 50 sider - dvs. knap 20 % af totalen - også med at definere denne for forfatterne virkelige virkelighed. Allegorien er Platons hulelignelse, som skitserer filosoffens problem med selvsamme begreb, idet beskuerne (i forfatternes billede forbrugeren) af skyggerne på hulens vægge forveksler dem med virkelighed, da de ikke kender andet.

I den virkelighed, vi skal tilbage til, snydes vi som forbrugere ikke af tom markedsføring eller ineffektive produkter; næh.. fremtiden er produktcentrisk uden den flammende aura af falsk positionering. Jernloven, kalder forfatterne denne forjættende fremtid.

Og fra side 150 har forfatterne faktisk endelig fået talt sig varme nok til, at luften stiger til vejrs - og Tilbage til virkeligheden har reelt noget at byde på de sidste 100 siders penge. Om det er de tre kroner værd for hver side kan så diskuteres. Men interessant er det, at man som produktudvikler anbefales at glemme alt om brugerne (havde hér forventet den gamle traver om dengang Ford Motors forklarede samme princip med, at havde man spurgt folk, hvad de ville have omkring den tid, hvor bilen blev udviklet, havde de svaret "flere heste" og ikke "hestekræfter"). At bide til bolle med den nye virkelighed, som cirkulerer om det ene P (produktet, hvis ikke det allerede skulle være slået fast..), kræver til gengæld seks I'er, nemlig: indsigt, inspiration, idedannelse, iteration, implementering og information.

Der gemmer sig et par fornuftige afsnit under omtalen af kerneproduktet og en god begyndelse med et formål, og eksemplerne på succeser efter den opskrift er mange - fra Apple over Dyson til danske Vipp. Modellerne er forholdsvist enkle og referencerne rige. Dog står man tilbage, særligt hvis man har mange tusinde siders markedsføringslitteratur med i bagagen, og undres lidt over den forventede læserprofil. Er bogen tilsigtet gymnasialt brug? Førsteårsstuderende på CBS? Ole Opfinder i udkantsdanmark? Brugeren er helt sikkert glemt, som forfatterne selv anbefaler.

Bogens formål er "radikalt at nytænke, hvordan produkter skaber værdi", og det lykkes ikke helt som flappen foreskriver. Netop fordi nytænkningen udebliver. Det gør dog ikke bogen mindre basisrelevant for den lidt uerfarne marketinglæser.

Der er også et enkelt, herligt Freudian slip mod enden i det politisk korrekte og derfor uendeligt kedsommelige afsnit om CSR - hér beskrives det, hvordan amerikanske American Apparel blev kendt for at tilbyde jobs til fængselsANSATTE til forveksling fra fængselsINDSATTE. Om ikke andet, så tak for dén. Varmer helt ind i humorhjertekuglen hos os, der er American Apparel-fans.

Hvad angår det fortærskede eksempel med Apple overser forfatterne desværre den disruptive betydning af det ændrede format, man kunne handle sin musik og senere også film i, hvilket har bidraget ikke uvæsentligt til æblepusherens succes - det er andet og mere end en fortælling om design og pull fra forbrugeren. Det er en provokation af samt et opgør med en monopolitisk industri; hvilket i øvrigt gør dén historie meget mere interessant, havde man taget hele spektret med.

Tre kokkehuer kan det kun blive til denne gang, idet læseren hér kun er mæt, men ikke har fået stillet sin sult.

Køb eller bestil bogen på saxo.com

Jens Martin Skibsted & Rasmus Bech Hansen: Tilbage til virkeligheden - Sådan skabes værdi i en verden, hvor alle ved alt
Gyldendal, 264 sider
ISBN: 8702130068