|
Det var de to første dogmefilm - Thomas Vinterbergs "Festen" og Lars von Triers "Idioterne" - der i 1998 satte gang i dansk films anden guldalder. Det er denne guldalder, at Jacob Wendt Jensens flotte bog "CUT" - der netop er udgivet på Haase & Søns Forlag - handler om. Her føres vi bag om kulisserne og får et spændende indblik i filmens magiske verden.
Lad mig indlede nærværende anmeldelse med at skamrose det layout, der er blevet CUT tildel. CUT er en bogæstetisk nydelse! Den er i alle leder og kanter smagfuldt udført, hvilket man straks bemærker, når ens øjne rammer bogens aflange og kontroversielle format. På et sort cover, der er stramt komponeret, toner bogens titel frem med store, hvide typer, der præger forsiden - det er intet mindre end delikat! Når man fjerner coveret er kompositionen vendt 180 grader, og nu er det store, sorte typer på en enkel og hvid baggrund, der toner frem.
Selve bogens 240 sider er udstyret med en lang række smagfulde - ja direkte smukke og idérige - fotografier, der er taget af dokumentarfotografen Anders Clausen. Hvert fotografi er taget med en specifik filmpersonlighed stående foran en film, han eller hun har været knyttet til - det er smart, smukt og smagfuldt!
Idéen med denne bog er, at man skal føres om bag filmkulisserne, hvor man ellers normalt er forment adgang. Dette formår forfatteren, journalisten og filmkritikeren Jacob Wendt Jensen at gøre via interviews med intet mindre end 75 filmarbejdere fra alle områder af filmkunstens og industriens farverige univers. Det er personlige interviews, der føres med alt fra instruktører, klippere, skuespillere og manuskriptforfattere til komponister, producenter, fotografer og tonemestre.
CUT er en forførende og forfriskende sladderbog for cineaster, der er skrevet med vid og indlevelse, og den udgør et herligt sammensurium af anekdoter og mere eller mindre sladderbladsagtige fortællinger om danske filmdivaer og hårde actiondrenge. Her dækkes (og afsløres) alt fra Paprika Steens forfængelighed til Mads Mikkelsens skaldede isse - det er filmlitteratur krydret med Se og Hør!
Det eneste minus ved bogen er, at det måske er denne "branchesladder", der kommer til at fylde for meget set i forhold til en mere konkret beskrivelse af den udvikling, dansk film har gennemgået fra 1998 til i dag. Hvis man ønsker en sådan, så kan man f.eks. spæde læsningen af CUT op med Thomas Vilhelms Filmbyen, der sidste år blev udgivet på Ekstra Bladets Forlag.
Men ikke desto mindre, så er CUT en flot og spændende bog, og da det ikke er ofte, at der udgives filmlitteratur på det danske marked - hverken af den rent akademiske eller den populærkulturelle slags - så er det herligt, når en sådan veludført, velskreven og videnssprudlende filmbog som CUT dukker op. Den bør finde sin vej til enhver filmelskers reol!
Som en lille perifer note kan jeg nævne, at bogen i øvrigt ganske fortrinligt kan egne sig som basis for et drikkespil - lad mig forklare. Man skal - hver gang Lars von Triers navn bliver nævnt i bogen - drikke en tår af sin øl. Eneste minus ved dette er, at man i så fald allerede vil være ret bedugget efter blot et par sider inde i bogen. Sagt med andre ord, så optræder dansk films enfant terrible ved navns nævnelse mere end blot hyppigt - han er præsent på stort set alle sider! Dette bevidner blot, hvor stor en betydning han har haft for dansk films udvikling de sidste ti år!
Køb eller bestil bogen på saxo.dk.
Jacob Wendt Jensen: CUT
Forlag: Haase & Søns Forlag
Sideantal: 240 sider
ISBN: 978-87-559-1226-7