Mehr Nachrichten

 
Klassische Musik
Nikolaj Znaider i Dronningesalen

Alten Neuheiten finden:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Nikolaj Znaider i Dronningesalen
Fr 5. Sep 2008

Tirsdag den 2. september bød på en sjældent skøn sæsonåbning i Dronningesalen. Bach, Mozart og Nikolaj Znaider. Hvad mere kan man ønske sig end denne trio? Og hvad mindre ville kunne gøre en klassisk koncertaften fuldkommen? Dronningesalen i Den Sorte Diamant viste vejen til perfektion.

Der vankede flere overraskelser for publikum tirsdag aften i Dronningesalen. Som altid er det utaknemmeligt at være aftenens stjerne - så på forhånd en undskyldning til Nikolaj Znaider - for selvom han bestandigt imponerer med sin naturlige tilgang til musikken, var det dog rækken af fænomenale 'sekundære' musikere, der påkaldte sig den dybeste respekt.

Blæserkvintetten af Mozart i c-mol fik sin luft fra Dóra Seres bløde lunge af en tværfløjte, der ubesværet samlede trådene fra fagot, klarinet, horn og obo og fik den yndige serenade til at flyde sfærisk. Det gjorde ventetiden frem mod aftenens perle, Bachs dobbelte violinkoncert i d-mol, ikke blot tålelig, men decideret uforglemmelig.

Og var publikum ikke allerede varmet godt op af divertimento, pause og serenade, blev det hurtigt smurt i hjerte og hjerne af de to så ulige, umage og dog kommunikerende violinister som Znaider og Erik Heide, DiamantEnsemblets nye violinist, er. Begge unge, men dog med et århundredes tradition mellem deres spillestile. Begge passionerede, men verdensstjernen med behersket teknisk krop og den nationale stjerne med vildskab og ambitionerne højt svævende under bibliotekets tage; han nød jo den ære at spille med Znaider.. og han levede op til udfordringen.

Der var kollegialt parløb i Bachs koncert for violin og obo, sidstnævnte ført af Radiosymfoniorkestrets oboist Max Artved, men tonerne blev strukket en anelse for langt i oboen særligt i largoen, og det gav en effekt af, at publikum musikalsk set blev talt en smule ned til, ligesom det obstruerede muligheden for at banke koncerten af sted med traditionel tør, bachsk ånd.

Smag og behag. Sæsonåbningen af Dronningesalen danner præcedens, og herfra kan det københavnske og skånske koncertpublikum da kun blive skuffet.