Mehr Nachrichten

 
Theater
Willkommen, bienvenue, welcome ...

Alten Neuheiten finden:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Willkommen, bienvenue, welcome ...
Fr 10. Sep 2010



Fredericia Teaters given-sig-i-kast med nyproduktionen af den klassiske "Cabaret"-forestilling fra 1966 er en underlig todelt størrelse. Kontrasten mellem kabaretscenerne i den dekadente Kit Kat Klub og hverdagen på Fraülein Schneiders pensionat er stor - også hvad angår underholdningsværdien. (Foto: Miklos Szabo)

På den ene side er der scenerne med kabareten i Kit Kat Klub som omdrejningspunkt for fortællingen om den unge, skabshomoseksuelle forfatter Clifford Bradshaws (Thomas Voss) møde med 1920'ernes Berlin.
På den anden side er der scenerne uden for Kit Kat Klub, som hovedsageligt foregår i Fräulein Schneiders (spillet af Birthe Kjær) pensionat. Kontrasten mellem pensionatet og Kit Kat Klub er til at tage og føle på - ikke bare hvad handlingen angår, men i høj grad også når det gælder underholdningsværdien.

I Kit Kat Klub giver en grotesk sminket Lars Bom den max gas som den androgyne konferencier, der i et skønt sammensurium af dansk, tysk, fransk og engelsk fører publikum tilbage til et meget dekadent Berlin. Det gør han særdeles overbevisende i samarbejde med kabaretens hovedattraktion, the toast of Mayfair, the internazionaaale fräulein Sally Boooowlesss, som hun bliver præsenteret aften på aften. Frøken Bowles spilles af en veloplagt Julie Steincke, der med saft og kraft i sang og dans leder tankerne tilbage til Liza Minnellis legendariske personificering af samme Bowles i Bob Fosses film fra 1972.

Scenen skifter - desværre - med jævne mellemrum fra de fængende sange og den dragende dekadence i Kit Kat Klub til Schneiders pensionat. Her følger vi blandt andet Schneiders blomstrende romance med den jødiske hr. Schultz, spillet af en velsyngende Dario Campeotto. Kærligheden mellem de to har det svært mellem hagekors og marcherende nazister. Birthe Kjær og Dario Campeotto er søde sammen, men bortset fra det virker scenerne og sangene - på nær et enkelt catchy nummer leveret af hr. Schultz - noget langsomme og uvedkommende, og man begynder snart at længes tilbage til Kit Kat Klub.

Det er muligt, det er fordi, kabaretscenerne er så gode, at de øvrige scener falder lidt igennem. Men måske kunne det næsten tre timer lange stykke også være kortet lidt ned, så der var relativt mere Kit Kat og mindre pensionat. Alene på grund af Kit Kat-setuppet er Cabaret dog bestemt seværdig.

Cabaret - Fredericia Teater i Glassalen, Tivoli
Spiller frem til 15. sept. og turnerer derefter rundt i landet.
Se spilletider i Glassalen