Fler nyheter

 
Teater
Kærlig/kritisk hyldest til smilets by

Hitta gamla nyheter:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Kærlig/kritisk hyldest til smilets by
Må 19 maj 2014


(Foto: David Bering)

Forestillingen "Ottetusinde" er Svalegangens forsøg på at inddrage teaterets publikum i idé- og skabelsesfasen af en ny forestilling, som skal være en hyldest til Århus. Det lyder umiddelbart som noget, der kunne blive en meget rodet affære, men resultatet er blevet overraskende helstøbt med mange komiske situationer.

Teatret Svalegangen har siden januar inviteret alle, der havde lyst til at bidrage med ideer, karakterer og historier, til at deltage i udviklingen af forestillingen. Det er der kommet ni meget forskellige karakterer ud af med det til fælles, at de bor i Århus og alle ønsker en eller anden forandring i deres liv. De ni personer møder hinanden på kryds og tværs på ni forskellige lokaliteter i Århus. De ni roller spilles af kun tre skuespillere; Kristine Elmedal, Nikolaj Mineka og Daniel Bevensee.

Ottetusinde er en hyldest til Århus, de steder Århus er kendt for og ikke mindst de mennesker, der bor i byen. Selvom forestillingen er en hyldest, så ruskes der også lidt op i århusianerne. De får en opsang af tilflytteren Lucas, der hader Århus og den selvfedme, som århusianere lægger for dagen, når de blandt andet mener, at Århus er verdens mindste storby.

På grund af forestillingens tilblivelsesproces, hvor opbygningen af manuskriptet har taget lang tid, mens selve prøvetiden med det færdige manuskript har været tilsvarende kortere, har det været nødvendigt at holde scenografien helt enkel.

Den enkle scenografi betyder, at skuespillernes evner som overbevisende karakterskuespillere bliver sat på hård prøve, som alle tre består med bravur. Især skal Daniel Bevensee fremhæves, idet han med meget små ændringer i kropsholdning og mimik formår at gå fra at spille den homoseksuelle AGF-fan Steen, som sidder og nyder synet af de andre mænd i massagebadet i Spanien, til den meget tilknappede Namier, som er indvandrer, sygemeldt og går og gemmer sig i sin dynejakke, og endelig til den generte Oliver, som studerer psykologi og bor sammen med kæresten Stine, som har en depression.

Man kunne tro, at en forestilling, hvor så mange mennesker har haft mulighed for at bidrage med ideer, med sikkerhed ville blive en rodet og usammenhængende affære. Her har Brian Wind-Hansen imidlertid haft stort held til at bygge ideerne ind i en forestilling, der, selv om den foregår mange steder i byen og involverer mange forskellige mennesker, alligevel hænger fint sammen.

I forestillingen møder vi også en verdensfjern forskertype og en pige, der er konverteret til islam og nu hedder Jasmin. Vi møder socialrådgiveren Bente, der er enke og netop er gået i gang med netdating; en folkeskolelærer, der er blevet forladt af sin kone, og mange flere bud på et udvalg af de mange forskellige mennesketyper, der bor i Århus.

Ottetusinde er blevet til ud fra en spændende idé om at involvere publikum fra begyndelsen. Der er mange sjove episoder at more sig over for publikum og basis for en glad aften i godt selskab med de tre dygtige skuespillere.

Bemærk at forestillingen spilles på Teatret Gruppe 38, Mejlgade 55B på grund af ombygning på Svalegangen.

Ottetusinde
Teatret Svalegangen på Gruppe 38
Se spilleplan

Konceptidé af Kristian Erhardsen, dramatiseret af Brian Wind-Hansen.