|
(Foto: Kåre Viemose)
Den Jyske Opera har i samarbejde med Scottish Opera opført den vedkommende og rørende tjekkiske opera "Jenufa".
Jenufa er en opera med en handling, der stadig er vedkommende for et moderne publikum. Begge de to vigtigste personer i stykket er kvinder, stærke kvinder oveni købet. Forestillingen indeholder ikke nogen uforglemmelige arier, men musikken understøtter handlingen på en måde, så personer og plot brænder helt igennem til publikum.
De medvirkende og ikke mindst Den Jyske Operas kor gør som vanligt en fremragende indsats. Historien er vedkommende og rørende, og selvom samfundet, som handlingen foregår i, ikke ligner noget vi kender i dag, skal man ikke mange generationer tilbage, før vi havde nøjagtigt den type samfund. Vi befinder os i et noget gammeldags landsbysamfund, hvor religion spiller en stor rolle i folks bevidsthed.
Bedstemor Buryjovká er familiens ældste. Hun havde to sønner, som begge er døde. Den ældste søn arvede familiens mølle og giftede sig med en enke, som havde en søn i forvejen. Denne søn hedder Laca (Peter Berger). Den ældste søn og enken får sammen sønnen Steva (Magnus Vigilius). Laca og Steva er dermed halvbrødre. Den yngste søn får datteren Jenufa (Sinéad Mulhern), og da Jenufas mor dør, gifter han sig igen med Kostelnicka (Gitta-Maria Sjöberg), som bliver Jenufas stedmor.
Jenufa er forelsket i sin fætter Steva. Steva er betaget af Jenufas skønhed, men har en svag karakter og lader sig let beruse og lokke af andre pigers skønhed og ikke mindst af alkohol. Laca er dybt forelsket i Jenufa og er fortvivlet over, at hun ikke ser til hans side. Så fortvivlet, at han i frustration skamferer hendes smukke ansigt med sin kniv. Han fortryder med det samme sin handling, men det gjorte kan ikke gøres ugjort, og Jenufa må leve resten af sit liv med skamferet ansigt. Det skamferede ansigt betyder imidlertid, at Steva mister interessen for hende og ikke længere vil giftes med hende, hvilket er en katastrofe, da Jenufa venter barn med Steva. I det portrætterede samfund er et barn uden for ægteskabet en stor skam både for pigen og pigens familie. Laca kommer på besøg, og da han hører at Jenufa har født Stevas søn, tøver han et øjeblik. Dette får Kostelnicka til at sige, at barnet er dødfødt, og så tilbyder Laca at gifte sig med Jenufa. For at redde Jenufas ære begår Kostelnicka en frygtelig forbrydelse. På trods af alt det Jenufa har mistet, indser hun, at Kostelnicka har handlet ud fra kærlighed til hende og tilgiver hende. Jenufa ønsker at sætte Laca fri af sit ægteskabstilbud, da han ikke skal udsættes for den skændsel, hun selv må igennem. Laca holder dog fast i sit løfte og i hende, og dermed får historien alligevel en form for lykkelig slutning for Jenufa.
Jenufa og Kostelnickas skæbner kan ikke undgå at gøre indtryk. Lacas store kærlighedserklæring til sidst kommer desværre til at virke en smule flad og intetsigende, især efter Kostelnickas pragtpræstation minutter før.
Jenufa er en co-produktion mellem Den Jyske Opera og Scottish Opera. Jenufa er Leos Janácek tredje opera. Janácek er en tjekkisk operakomponist, som var stærkt inspireret af folkemelodier fra Tjekkiet, hvilket man tydeligt kan høre i musikken til Jenufa. Leos Janácek er særligt kendt for at skabe sange, der ikke ligger særligt langt fra talesproget, hvilket gjorde hans operaer nemmere at forstå. Musikken udgør en stor del af scenografien. Oplevelsen af stedet og stemningen ville simpelthen ikke komme lige så tydeligt frem, hvis musikken ikke havde været der.
JENUFA
Spilledes i Musikhuset Aarhus 20-24. august 2015