Fler nyheter

 
Teater
Napoli - den nye by

Hitta gamla nyheter:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Napoli - den nye by
To 29 jan 2004

Nyt Dansk Danseteater har forvandlet Bournonvilles romantiske balletklassiker "Napoli - Fiskeren og hans brud" til et farvestrålende dansestykke med masser af farver og moderne lyd. Den 27. januar kunne man opleve det i Sønderjyllandshallen, Aabenraa, og herefter rejser de rundt i hele Jylland.

Fra Bournonville til Rushton
Det er Tim Rushton, der står bag nyopsættelsen af Napoli, og det er første gang, balletten er blevet genskabt som moderne danseforestilling. Antallet af optrædende er skåret drastisk ned, hvilket giver luft på scenen og gør scenebilledet mere overskuelig. Hovedpersonerne er de samme, men hvis ikke man kender handlingen i forvejen, vil det være svært at opfange mere end det allermest åbenlyse: Et par, en bortførelse og en genforening.

Den italienske havneplads er blevet til et diskotek, hvor Teresina venter på sin Gennaro og viser fotografier af ham til vennerne. Sammen forlader de festen; men pludselig bortføres Teresina af Golfo - den forelskede havånd er blevet til en truende, voyeuristisk skikkelse i mørkt læderoutfit. Han tager hende med til sit rige, hvor najaderne danser "nøgne" rundt. Golfo flår kjolen af Teresina, og idet hun bliver nøgen, forvandles hun til najade, og hendes hukommelse slettes. Imens søger Gennaro sin elskede, men distraheres af de nøgne nymfer. Det ender dog lykkeligt, og tredje akt er - som hos Bournonville - en festens akt.

Bourdat og Tanvet
Musikken er et af de steder, hvor der er sket den største forandring: Væk er de italienske folkesange, i stedet er der nutidig musik, hvor elektrorytmer blander sig med klavertoner. Dansen er i høj grad et vellykket konglomerat af moderne dans og klassisk ballet, for midt i mellem de dynamiske bevægelser genfinder man pludselig sirlige ballettrin, der giver dansen ynde og styrke. Allerstærkest giver det sig udtryk i den meget betagende vanvidsscene, hvor man i høj grad oplever Gennaros grænseløse fortvivlelse og afmagt over Teresinas forsvinden. Alexandre Bourdat hvirvler rundt som en gal, rækker bønfaldende armene mod himlen og stiller sig som et kors, og kaster sig på gulvet, hvor han bliver liggende, indtil han får kræfter til at vakle af scenen.

Marylise Tanvet er også fremragende som Teresina: Hendes hår er lige så kort, som hendes ben er lange, hvilket gør hende genkendelig på en scene, hvor alle pigerne er iført samme superkorte kjole. Hun er fuldendt flirtende og kvindelig, og alle hendes bevægelser udtrykker styrke og sikkerhed. Ellers er det svært at fremhæve enkelte dansere, da de i de deres ens kostumer først og fremmest giver indtryk som enhed. Najade-scenen med de mange "nøgne" danserinder er meget betagende, og de næsten usynlige kostumer forlener danserne skrøbelighed og uvirkelighed.

Dans med farver
For at gøre stykket moderne, er der også indopereret filmsekvenser som indledning og afslutning - da man også her kun ser dans, altimens der danses på scenen, falder det fint i tråd med resten af forestillingen. Enkelte gange foregik dansen også bag scenen, hvor man kun så dansernes silhouetter - meget virkningsfuldt! Det mest bemærkelsesværdige er dog scenografien: Scenen er komplet tom, og alt, hvad der skabes af rum i løbet af forestillingen, er udelukkende lyseffekter. Scenen bliver badet i forskelligt lys, alt efter sted og stemning. Gulv og væg er opdelt i store, gennemlyste kvadrater, der indimellem fungerer som døre. I anden akt flimrer hvide streger hen over scenen - det skaber både et rumligt fængsel for den tilfangetagne Teresina og leder samtidigt tankerne hen på det hav, der oprindeligt er Golfos element.

Alt i alt er "Napoli - den nye by" meget anbefalelsesværdigt. At handlingen er lidt svær at følge med i, er kun et kritikpunkt for så vidt, at man vil betragte dansen som historiefortælling og ikke nyde den som rent æstetisk udtryk. Alle danserne er kompetente, farverne tilføjer virkeligt scenen liv, så hvis bare man ikke bliver vanvittig af at høre på elektro en god del af tiden, bør man bestemt tage imod denne oplevelse!

Napoli kan ses følgende steder

Fotograf: Per Morten Abrahamsen

Ønsker du at kommentere anmeldelsen? Så send en mail til anmelder@kultunaut.dk