|
Denne "direkte til dvd"- udgivelse, kan desværre let gå hen og blive en overset perle. Trods en kompleks fortællestruktur og forvirrende, højtravende symbolik, er "Franklyn" en gribende skildring af fire skæbners tilfældige møde og deres fælles stræben efter en tro på livets lyksaligheder. Og en underholdende og vedkommende sag til hjemmebiografen.
Det skal ende med et mord. Det afsløres i filmens begyndelse af den mystiske maskeklædte hævner, Jon Preest, der i en dystopisk og multireligiøs by, Meanwhile City, hopper over byens regnvåde tage i en hævnrus i jagten på en religiøs kult, der slog en uskyldig pige ihjel.
Hans historie udspiller sig i et futuristisk og bizart metropolis, hvor han som den eneste ikke har nogen religion, selvom det i dette univers er et brud på loven.
Tro, håb og London
Filmen udspiller sig dog ikke udelukkende i Meanwhile City, men også i vor tids London i en langt mere realistisk tone. Her søger tre øvrige skæbner svar på livets store spørgsmål og også her er troen et væsentligt element. Milo, spillet af Sam Riley, forlades ved alteret og konfronteres med sin nu manglende tro på kærlighed, da han efter 20 år pludselig gentagne gange møder sin barndomskæreste.
Peter, overbevisende og rørende spillet af Bernard Hill, er kirketjeneren, der hårdt prøvet af Gud konstant bliver mindet om sine mange personlige tragedier, da han tager til Londons slumkvarterer for at finde sin forsvundne søn. Sidst er der Emilia i Eva Greens inciterende skikkelse; den ekstreme kunststuderende, der med adskillelige selvmordsforsøg som kunstprojekt søger svar og anerkendelse fra sin mor om sin families fortid.
Episodefilm med et tvist
Franklyn er først og fremmest en klassisk episodefilm, da disse fire sørgelige og mystiske skæbner væves ind i hinandens spind og på den måde fortæller historien i historien ved filmens slutning. Dog besidder filmen en yderligere originalitet ved brugen af de to parallelle universer, Meanwhile City og London, som konstant refererer til hinanden, selvom det er svært at udregne sammenhængen før til sidst. Det er intelligent tænkt og yderst velkomponeret lige frem til slutningen, hvor pointen desværre er lidt af en tynd kop te.
Som tilskuer kan man dog komme lidt på afveje, idet man måske forventer en tegneseriefilm i stil med Batman, Sin City eller Watchmen, i kraft af historien og scenografien i Meanwhile City. Man bliver nemlig snydt af skuespilleren Ryan Phillippes overbevisende og karikerede præstation som hævneren, der slår, før han spørger. Og straks efter en actionsekvens klippes der over til et navlepillende og sjælesørgende London, hvor svarene og løsningerne bestemt ikke kommer af sig selv. Men hvis tålmodigheden ligger det rette sted, er tilskueren garanteret en medrivende overraskelse hen mod slutningen.
Religiøs, eksistentiel og flot actionmiskmask
Man skal se filmen for det, den er; original. Franklyn berører mange religiøse syn på livet uden at gå i dybden, hvilket der slet ikke er tid til. Det spændende er dog også mest, hvor alsidigt tro her skildres; smukt, men også meget pessimistisk. De fire eksistenser og deres individuelle syn på livet er interessant som tema, men også effektivt som filmisk drivkraft. Man har svært ved vejrtrækningen til sidst og tvinges så til at forholde sig til den smukke, men langhårede pointe; det handler ikke om det, der er lige foran dig, men dem du ikke har mødt endnu. Og titlen, Franklyn? Ja, så skal man se filmen.
Foto: Sandrew Metronome
Ude på DVD fra Sandrew Metronome
Se film-info