Den 29. august slog Århus kunstmuseum dørene op til den sidste udstilling i lokalerne i Vennelystparken. Udstillingen hedder Ramasjang og den fungerede som en del af startskuddet til Århus Festuge.
Udstillingen er i virkeligheden fem meget forskellige udstillinger, så der er noget for enhver smag. Man kan undre sig over at kunstmuseet vælger at kalde hele udstillingen Ramasjang, som betyder noget i retningen af halløj, ballade eller hurlumhej. Der er nok mest Ramasjang over udstillingen Hell City, mens de øvrige udstillinger godt kan virke lidt for tamme til at leve op til fællestitlen.
Åbningstalen blev holdt af forhenværende borgmester og indenrigsminister Thorkild Simonsen. Talen var krydret med en masse historiske anekdoter, da Thorkild har et godt insiderkendskab til kunstmuseet, idet han åbnede det for 36 år siden og har fulgt det tæt i alle årene. Vi fik blandt andet at vide, at den første velbesøgte udstilling på stedet var en udstilling om erotisk kunst. Det var første gang "almindelige" mennesker begyndte at komme på kunstmuseet.
Men tilbage til de fem udstillinger som udgør Ramasjang. I sal 2 har fire grafittikunstnere skabt en fremtidsby, Hell City, med inspiration fra filmen "Bladerunner". Udover at udstillingen har mange detaljer med, såsom overrevne ledninger og rør er det mest spændende, de butikker kunstnerne har ment ville overleve eller opstå i fremtiden. Der er selvfølgelig en bedemand og "det ældste erhverv". Derudover er der en antikvitetsbutik, som blandt andet udstiller en tom vaskemiddelsæske fra tresserne. I "fremtidsbutikkerne" var der feks. mulighed for at købe forskellige kropsdele og så var der også en fusionsbutik, som hed Pet Shop Art Bakery, hvor man næsten ikke tør tænke på, hvad de laver!
Efter de mange indtryk i Hell City er det en lettelse for øjnene at se udstillingen i sal 5, som hedder Modernismen i spil. Det var meningen at der skulle spilles musik fra tidsperioden således at der skulle opstå et samspil mellem malerierne, skulpturerne og musikken. Af en eller anden grund var der ikke tændt for musikken på åbningsdagen, men billederne er nu også meget kønne i sig selv.
I sal 4 er der sat fokus på firserne og samtidig kun udstillet værker lavet af kvindelige kunstnere. Det overordnede indtryk var at kunstværkerne var meget dystre, måske for at udtrykke pessimismen i 80'erne. Kunsten i 80'erne skal efter sigende være en reaktion på trenden i 60'erne, og udstillingen kommer måske mere til sin ret, hvis man har et indgående kendskab til denne trend.
I udstillingen Konfrontationer i sal 3 er der på spændende vis brugt kunstværker i forskellige materialer til at beskrive et gennemgående tema. Det er utroligt spændende at se, hvordan temaerne er blevet beskrevet af forskellige typer kunstnere, fra forskellige tidsperioder og det er imponerende at se, det overblik de ansatte på Århus kunstmuseum må have haft over deres kunstsamling, for at kunne lave denne udstilling.
Sal 5 er viet til en præsentation af det nye kunstmuseum ARoS og den lange proces med at få bygget museet. Lige fra de første tegninger, som var med i konkurrencen om bygningsprojektet, til avisartikler omhandlende museet og billeder fra selve byggeriet. Udstillingen vil være interessant for alle, som på afstand har fulgt byggeriet af den store murstensklods ved Vesterallé og gerne vil se hvordan den tager sig ud indeni inden bygningen åbner officielt i foråret 2004.
Udstillingen byder som tidligere nævnt på mange forskellige indtryk. Lige fra det provokerende og foruroligende til det pæne og letfattelige. Man er sikker på at få udfordret alle sine sanser til det yderste og der er basis for mange diskussioner om meningen med de forskellige elementer i udstillingen.
Udstillingen kører frem til 5. oktober. Læs mere