I Musikhuset Århus kunne man den 17. oktober nyde den storslåede opførelse af "Romeo og Julie" som ballet ved Ukraines Statsopera. Det var alt i alt en flot opsætning, selv om der gik en smule Wagner i den her og der, så især dødsscenerne virkede temmelig langtrukne og overdrevne.
I stykket medvirkede flere dygtige dansere og skuespillere. Især udmærkede Tatjana Goljakova og Gennedy Shalo sig i rollerne som henholdsvis Julie og Romeo. Maxim Motkov og Viktor Shtsjerbakov i rollerne som Mercutio og Benvolio havde en forrygende scene, hvor de laver sjov med Romeos forelskelse i Julie. Det er ellers sjældent, at ballet giver anledning til morskab, men scenen var så velspillet og gennemført, at publikum bare måtte grine med. Endelig var Igor Bulitsjev fantastisk i rollen som Tybalt, det var befriende at se hvor levende og vildt, han turde give udtryk for sine stærke følelser; det er heller ikke noget man ser så tit i balletten, hvor alt ofte underspilles.
De øvrige dansere er der ikke meget at sige om, flere af dem virkede ikke, som om de forstod at danse sammen, og det er synd at birollerne nedprioriteres så voldsomt, som tilfældet var her. Så hellere skære lidt ned på det voldsomt store antal dansere, der var med. I de store fest og kampscener var det næsten ikke til at overskue alle de mennesker, som befandt sig på scenen, selv om det naturligvis så flot og overdådigt ud med alle de farvestrålende kostumer.
Selve historien er velkendt, selv om der blev udeladt flere scener i forhold til de centrale scener, der kendes fra skuespillet. Det var især imponerende at se, hvad balletten havde fået ud af fægtescenerne, ikke mindst fordi man ikke er vandt til at se så hurtige og aggressive bevægelser i ballettens verden.