|
Om man forlader teatret med en god eller frustrerende oplevelse afhænger af, om man giver slip på sine egne forestillinger om, hvad teater, dans og musik er for nogle størrelser, og i stedet giver sig hen til dette vidunderligt mærkelige univers. I så fald er der ganske meget at komme efter på Hotel Europa.
Med en vanvittig - på grænsen til det groteske - sammensætning af musik, dans og performance vender svenske Charlotte Engelkes og hendes finurlige hotelband op og ned på begrebet teaterkoncert. Som en anden kabaret-inspireret sprechstallmeister byder hun os velkommen i sin manege og slår i bogstaveligste forstand kulisserne op til Hotel Europa.
Emnet, der tages op inden for hotellets fire vægge i denne omgang, er intet mindre end kærlighed. Vi får bl.a. en række gode (omend vel godtroende og optimistiske) forklaringer på, at sms'en til den udkårne først besvares efter et par uger. Der er jo ingen grund til at være overdramatisk. Men hvad gør man så, hvis man giver X procent af sin kærlighed, men kun lidt af den bliver modtaget? Forsvinder den resterende kærlighed, eller kan man sætte den på lager til senere? Forvirret? Du er ikke den eneste.
Denne noget ulogiske kærlighedsmatematik præsenteres som en blanding af revy og stand-up. Charlotte Engelkes befinder sig måske ikke i et reelt one-woman-show, men hun er solen, omkring hvilken det lille band roterer. Det er hende, der sætter dagsordenen, fra det øjeblik hun sætter sine blomstrede, støvlebeklædte fødder på scenen. Hun har både charme, selvtillid og lækkert hår - når først hun smider parykken - og hun forstår at jonglere med sit publikum.
Omend forestillingen er fragmenteret, som performanceteater jo ofte er ganske bevidst, så binder den fabelagtige lyssætning stykkerne sammen. Vi føres fra det ene smukt tapetserede hotelværelse til det andet, mens scenen forvandles til et magisk kalejdoskop af mønstre, farver og skygger. Synet bedrages, men man kan ikke andet end at læne sig fascineret tilbage i farveflorets skær og nyde det.
Der trækkes i det hele taget heftigt på de spøjse effekter lige fra cirkusartisteri til et orkester, der hænges op på væggen. På musiksiden spilles der også på alle registre, og der er både heavy rock og ballader på programmet, mens Charlotte Engelkes' stemme bevæger sig fra Kate Bush til noget nær Axl Rose.
Alt i alt har Eleven Lovely Lovesongs meget at byde på, men man mangler det tredje krydderi, der selv i en teaterkoncert, der gør alt for at være på tværs, får det bedste frem i retten og får sanseindtrykkene til at arbejde sammen. Så selvom Charlotte Engelkes høster godt med kærlige ord fra publikum, forlod denne anmelder hotellet underholdt og forfrisket, men ikke helt tilfreds med menuen.
Eleven Lovely Lovesongs - Hotel Europa vol. 5
Teater Republique
Se spilletider