|
Læsning af Henrik Vejlgaards seneste analyse af menneskets habitus gør sig bedst, hvis man læser den som et stykke amerikansk kulturhistorie. Og som sådan er den ikke irrelevant. Særligt sammenstillingerne med the Commonwealth er vellykkede og perspektiverende.
Der er to muligheder: enten så Henrik Vejlgaard en øget salgsmulighed ved at kortlægge Amerikas 300 millioner indbyggere (som herefter kunne købe bogen og lære mere om sig selv; de fleste menneskers yndlingsemne), eller også så han et mere interessant "feltarbejde" over there end eksempelvis på det europæiske kontinent.
Nuvel. Til trods for, at Henrik Vejlgaard vælger at lægge livsstilenes puslespil med udgangspunkt i det nordamerikanske kontinent - og med det argument, at Europa før eller siden vil have næsen i sporet efter amerikanerne - er På sporet af vores livsstile ikke uinteressant læsning. Måske lidt anakronistisk, derimod.
Det er flere årtier siden, at Naomi Klein konkluderede, at identifikation og kultur var blevet et globalt fænomen, hvormed man som individ snildt kunne have mere til fælles med en nepaleser og australier end naboens datter. Endnu flere årtier siden er det, at Pierre Bourdieu lagde det store "habituskort" ned over individers præferencer for musik, spil, kultur og .. ja, tør man kalde det livsstil.. men dermed ikke sagt, at begge sociologiske forbilleders teorier ikke kunne trænge til en opfrisker.
Hvor Henrik Vejlgaards "stilkort" fortrinsvist dækker tøjvalg og boligindretning med relativt vage kategorier som eksempelvis "pyntede vægge", var Bourdieus samme så præcist, at det både angav, hvilken komponist individet foretrækker samt hvilket konkret stykke.
Men det var jo også en anden, mindre kompleks tid. Eller var det? Seneste sociologiske forskning orienterer sig til forskel fra Henrik Vejlgaard netop imod den ensretning, som paradoksalt nok er resultatet af de mange mulige brikker, man kan lægge sit livspuslespil med; "nogen" eller "noget" hjælper os med at selektere i udbuddet på forhånd. Det kan være sociale medier, søgemaskiner eller super målrettede online-reklamer, der utilsigtet kommer til at fastholde os i værdier inden for den klan, vi måtte have mest til fælles med.
Det er et udmærket godt værk - dog ikke med kryds og slange. Dertil er øjenåbnerne for få.
Køb eller bestil bogen på saxo.com
Henrik Vejlgaard: På sporet af vores livsstile Gyldendal Business, 253 sider
ISBN: 9788702105964