Flere nyheder

 
Litteratur
Gedigen spænding i debutroman

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Gedigen spænding i debutroman
Tor. 22. sep. 2011

Trods gode elementer er der en del irritationsmomenter i Malene Kirkegaards debutroman om en psykopatisk ægtemand, en hallucinerende hustru på flugt og et muligt mord i fortiden. Efterhånden stables der dog en gedigen spænding på benene.

Anna flygter som en pludselig indskydelse fra sin mand, Lars, der godt nok aldrig har lagt hånd på hende - men som efterhånden viser sig at være ganske ubehagelig alligevel. Sammen med deres fælles søn slår hun sig ned på det affolkede Hotel Rudoph i Korsør, byen hvor hendes mor døde, da Anna kun var to år. Snart viser det sig, at hendes mor ikke døde i barselssengen, som hun altid har fået at vide, men efter al sandsynlighed blev myrdet.

Hovedplottet med den psykopatiske ægtemand er set før (f.eks. Stephen Kings Rose Madder), og eftersom vi ikke får nogen egentlig begrundelse for flugten, er det svært at leve sig ind i Annas angst. Det bliver ikke bedre af, at hun allerede fra begyndelsen frygter, Lars er efter hende, selvom hun ved, han slet ikke er i landet og ikke aner noget om hendes flugt endnu. Efterhånden som vi får bevis for hans brutale galskab, stiger spændingen dog betydeligt.

Lars er til gengæld hjemme, da hun sniger sig hjem efter nogle papirer og finder ham sammen med sin bedste veninde. I stedet for at glæde sig over, at manden måske slet ikke er interesseret i at opspore hende, føler hun sig dybt forrådt, og da veninden meldes savnet, går Anna ligefrem til politiet for at fortælle, hendes mand nok har taget hende med på en elskovstur til Paris. Som læser er man dog ikke narret et sekund, og det er decideret irriterende, at Malene Kirkegaard bliver ved med at holde fast i sin åbenlyse vildledning.

Sideplottet om morens død er meget mere interessant, og som en anden detektiv prøver Anna at opklare, hvad der er sket. Hver gang hun er i problemer, identificerer hun sig med tegneseriefiguren Modesty Blaise, og efter meget bekvemt at have fået en Beretta af sin våbensamlende galning af en bror, glider hun bekymrende hurtigt over i en verden, hvor hun føler, hun har ret til at skyde, hvem hun har lyst til.

Imens er hun ved at skabe sig en slags hverdag på hotellet med de lokale, som er beskrevet med stor indlevelse - disse scener er blandt bogens bedste og skaber samtidig en god kontrast til alle de mere utrolige scener. Hverdagslivet gør både Anna og sønnen godt, men hun plages af natlige hallucinationer, der får læseren til at frygte for hendes forstand - og især hendes dømmekraft - mens hun svinger med pistolen efter mere eller mindre indbildte trusler.

På trods af svage punkter undervejs lykkes det Malene Kirkegaard at stable en gedigen spænding på benene, og derfor er det lidt skuffende, at alle problemer løses, og mysterier opklares på nogle få sider. Det hele er lidt for belejligt, og selvom vi nu kender forklaringen på morens død og Annas sære syner, rejser det en række nye spørgsmål, som læseren kun kan gisne om.

Køb eller bestil bogen på saxo.com

Malene Kirkegaard: Hotel Rudolph
Rosinante & Co, 299 sider
ISBN: 9788763814294