|
(Foto: Morten Fauerby)
"Brøl" er en titel, der kan dække over ikke så lidt, men for Svalegangens nye stykke dækker det ikke mindst over publikums latterbrøl. Hvorfor er det så sjovt? Det er nok, fordi alle kan se sig selv i mindst en af de tre karakterer, der flygter ud af et parforhold, der ikke helt er gået i den retning, de kunne ønske.
Vi møder to mænd og en kvinde. De er alle flygtet ud af deres forhold. Ikke noget med at slå pænt op. Næ nej, den ene mand fik åndedrætsbesvær og kunne ikke rumme mere, da han med kvindelige overtalelsesmidler var blevet slæbt med til inspektion af endnu en vuggestue til deres ufødte barn - længe før poden overhovedet kan blive skrevet op. Han flygtede simpelthen ud af døren foran kone og en velmenende pædagog.
Parallelt møder vi den uafhængige kvinde, som har en affære med en gift mand. Han tropper pludselig op og meddeler, at han har fortalt konen og børnene alt, at han forlader dem, og at han nu selvfølgelig vil flytte ind i hendes lejlighed. Vi møder også manden som indser, at konen er træt af hans snak og bløde værdier og har en hed affære bag hans ryg, mens han er på kursus. Han var bare ikke mand nok til hende.
Handling er der ikke meget af. Vi får fortalt de tre historier flere gange i flashback; de bliver uddybet for hver gang, historierne bliver mere nuancerede, og man forstår hvorfor de føler sig fanget i deres kønsroller, og hvorfor de gør oprør mod partneren, ligesom man også når at komme ind under huden på deres partnere og forstår dem et lille stykke hen ad vejen.
Brøl er fyldt med vanvittigt sjove kommentarer og øjeblikke - rigtigt sjove, fordi man kan se sig selv i mange af dem. På trods af at vores tre hovedpersoner stikker af og ikke konfronterer problemerne på en voksen og konstruktiv måde, ja så kan man sagtens følge dem hver og en. Hvilken mand ville ikke kunne føle sig kvalt i den store fødselsforberedelses-ABC, når man hellere vil være mand og have tid til mandeting - hvad de så end er? Hvilken fri og selvstændig kvinde ville ikke føle sig rendt over ende, hvis der pludselig flyttede en mand i lejligheden uden at spørge om lov?
Scenografien er simpel: et skab med tre låger i højden og tre i bredden og tre skuespillere, som spænder fra både de tre flygtende til deres partnere. Især skal fremhæves Esben Dalgaard Andersen, som ved hjælp af paryk, kasket og et par briller kan spille alt fra kvælende glad bamsemand, fuld FCK-stodder og en helt almindelig mand, alle kan identificere sig med.
Brøl anbefales varmt, men vær parat til at grine af dig selv, din partner og jeres forhold. Forestillingen spiller på Svalegangen frem til den 2. februar og tager derefter på turné.
Brøl
Teatret Svalegangen
Se spilleplan