|
"The Picture of Dorian Gray" er et af Oscar Wildes kendteste værker. Historien om den unge kønne mand, som forbliver ung og smuk af udseende, mens hans portræt ældes og bliver mere og mere hæsligt jo flere synder, han begår, er både opsat som teater og filmatiseret. Den Jyske Opera går et skridt videre og sætter historien op som en koreografisk opera. Sangerne er placeret i orkestergraven, mens scenen er indtaget af en dansetrup.
Dorian Gray får malet sit portræt hos kunstmaleren Basil. Lord Henry, der er på besøg, ser portrættet og fascineres af den smukke unge mand. Da Dorian Gray ankommer, får Lord Henry ham overbevist om, at det eneste i livet der betyder noget er ungdom og skønhed, og at kun kunsten har en sjæl - ikke mennesket. Dorian beder til, at portrættet vil forfalde og ikke ham selv. Hans ønske går i opfyldelse, da han kaster sig ud i et dekadent og sjæleløst liv. Hans skønhed består, men portrættet forfalder og fortæller om prisen for hans liv.
Lige som Dorian Grays billede ikke er smukt, er Den Jyske Operas opsætning heller ikke en smuk opsætning. Der er ikke smukke arier og vidtløftige passager, men påtrængende og insisterende sange, der ligger som en bund gennem forestillingen. Det er en helt igennem eksperimentel og dybt fascinerende opsætning baseret på en klassiker. Det er en stor oplevelse, hvis man kan frigøre sig fra al vanetænkning om opera, da dette snarere er en danseforestilling.
Når man har forliget sig med, at The Picture of Dorian Gray er en fuldstændig anderledes operaoplevelse, venter der en oplevelse, som bliver siddende på nethinden. Mens sang og især musikken forsvinder i skyggerne, brænder dansen igennem og fortæller historien om Dorian Gray og hans sjæls forfald langt mere intenst, end nogen opera kunne have gjort. Sjælen, som er en helt central del i historien om Dorian Gray, ser vi på scenen i form af en dværg, der gennem historien danser ved siden af Dorian. Tydeligt står han på scenen, men helt overset af Dorian Grays krop.
Det er en storslået danseopsætning, men der er desværre et par ridser i lakken. Det lykkes desværre ikke at koble operaen til dansen. Man føler så at sige, at der er to forestillinger i gang. Den tunge operasang går simpelthen ikke i ét med den langt lettere dans på scenen. Der synges på engelsk - det gør i princippet intet - men mange gange er det svært at høre teksten og forstå, hvad der sker på scenen, så det er et must at have læst kataloget med den detaljerede handlingsbeskrivelse, inden lyset slukkes.
The Picture of Dorian Gray
Musikhuset Aarhus
Se spilleplan
Komponist: Thomas Agerfeldt Olesen
Dirigent: Joachim Gustafsson
Instruktør og koreograf: Marie Brolin-Tani