Flere nyheder

 
Udstilling
Gerda Wegener på Arken

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Gerda Wegener på Arken
Ons. 11. nov. 2015


(Gerda Wegener: "Hjerterdame" (Lili) 1928. Foto: Morten Pors)

Art deco er det nye sort i denne museumssæson på flere storkøbenhavnske museer.

På Arken i Ishøj har man tilegnet en hel udstilling til art deco-maleren Gerda Wegener (1885-1940), der i sin samtid ikke blev anerkendt for alvor i Danmark. Til gengæld havde hun stor succes i Paris, hvor hun boede i 20 år med sin ægtefælle landskabsmaleren Einar Wegener (1882-1931). Parret var del af det parisiske kunstnermiljø, og her i byernes by havde de frihed til at udfolde sig, som de lystede. Einar Wegener blev Gerda Wegeners foretrukne model. Han poserede for hende som sit kvindelige alias Lili Elbe og fik i 1931, som et af de første mennesker nogensinde, foretaget en række kønskorrigerende operationer og nåede at opnå status som kvinde i juridisk forstand. Desværre var glæden kort, for Lili overlevede ikke den sidste operation, hun fik foretaget. Det er lykkedes Arken at få fat i hele 178 værker til udstillingen, hvoraf langt størstedelen er af Gerda Wegener, mens en lille håndfuld er malet af ægtefællen Einar Wegener. (Lili Elbe malede aldrig).

Gerda Wegener har haft en imponerende produktion som såvel portrætmaler som reklametegner og tegner til flere københavnske aviser og blade. Gennemgående i hele produktionen er kvinden - den attråværdige og sensuelle kvinde. Erotikken lyser ud af næsten alle penselstrøg, og oplagt er det, at Gerda Wegener ikke kun har set på kvinden ud fra en rent æstetisk vinkel. Der har været andre kræfter på spil. Det bliver aldrig lummert - selv ikke i illustrationer til den erotiske bogudgivelse Les Délassements de l´Éros med eksplicit lesbiske tegninger. Heller ikke nøgenstudier af kvinder kun iført høje stiletsko og perlekæde går over grænsen, også fordi humoren skinner igennem, så hvad der kunne være blevet vulgært, bliver i stedet pikant.

Inden for teatrets mure har Gerda Wegener portrætteret flere markante kvinder - balletdanseren Ulla Poulsen (1905-2001) i balletten Chopiniana, iført sylfidekostume og premierebuket og en cello stikkende op fra orkestergraven. Skuespillerinden Anna Larssen (1875-1955) var en nær veninde af parret Wegener, og et billede med rødkridt af hende viser en sensuel og hemmelighedsfuld kvinde.

Det er en imponerende mængde materiale, man har fået fat i til udstillingen. Ud over malerier og tegninger har man haft adgang til avisomtaler, bladforsider, private optegnelser med meget mere, der giver mulighed for at fordybe sig i historien om et bemærkelsesværdigt menneske og en fascinerende kunstner.

Der er udgivet et 90 sider rigt illustreret katalog til udstillingen med hele fire artikler i.

GERDA WEGENER
Arken Museum for Moderne Kunst
7. november 2015 til 16. maj 2016
Yderligere information