(Foto: Thomas Petri)
Hvis spurgt om, hvem der har skrevet "Romeo og Julie", ville de fleste nok svare William Shakespeare, en af historiens største skuespilforfattere. Men var han egentlig det? Eller var han måske bare en amatørskuespiller, mens der i virkeligheden stod en skyggeforfatter bag de mange berømte ord? Det mysterium dykker forestillingen "Shakespeare's Ghost" af Vivienne McKee ned i på Teatret ved Sorte Hest.
Alle kender da Shakespeare. Eller det vil sige, alle kan nok som minimum nævne titlen på et af hans værker. Men hvem var manden bag de godt og vel 38 skuespil og 154 sonetter? Og er det overhovedet manden, som vi alle kender navnet på, der har skrevet ordene? Det har Vivienne McKee, bedre kendt som kvinden bag Crazy Christmas Cabaret, skrevet et kammerspil om. På 75 minutter føres vi igennem fem små scener, hvor vi i den grad bliver nysgerrige på, hvad sandheden mon egentlig er.
Den verdensberømte Shakespeare startede sin karriere som skuespiller, men skiftede skuespillet ud med fjerpen og blæk, da han omkring 29 års alderen begyndte at skrive. Da han døde, efterlod han ikke en eneste bog eller skrift, og flere teorier begyndte derfor at florere omkring, om det virkelig er ham, der har skrevet værkerne. Christopher Marlowe var en dramatiker, poet og efter sigende spion ikke mindst. Han er født samme år som Shakespeare og var kendt som den største dramatiker af sin tid. Marlowe-teorien fortæller, at Marlowe blev anklaget for forræderi og derfor arrangerede sin egen død, så han kunne flygte ud af landet. Efter sigende mødte Marlowe og Shakespeare hinanden tilfældigt, og da Shakespeare på dette tidspunkt var arbejdsløs, tilbød Marlowe, at han kunne fortsætte med at skrive skuespil fra sit gennemsted, som Shakespeare kunne tage æren for. Ingen ved om dette er sandt, men historien er god.
Linford Brown, David Bateson og Bennet Thorpe udgør de i alt 7 karakterer, vi møder i det lille spil. Bateson og Thorpe har undertegnede et godt kendskab til gennem Crazy Christmas Cabaret, men her viser de en mere alvorlig side af deres talent. De spiller de forskellige karakterer uden så meget til at forstyrre, hvilket giver det hele en dejlig ro. Der er fokus på historien og på mysteriet. Det hele foregår på engelsk, og her er der ikke tale om slap-stick-komedie-engelsk, så man skal høre godt efter for at fange ordene. Men det kan man også sagtens, for de tre mænd er dragende og veltalende.
Stykket er perfekt til Teatret ved Sorte Hest, som i sig selv er et besøg værd. I den lille opholdsstue med gamle møbler og klaver kan man nyde en kop kaffe eller kakao, og salen er lille og intim, så her er der netop rum til en lille speciel teaterperle. Måske er stykket ikke til det brede publikum, men for dem der godt kan lide klassisk skuespil med et twist af "hvem-gjorde-det", så kan det godt anbefales.
SHAKESPEARE'S GHOST
spillede frem til 19. marts på Teatret ved Sorte Hest