- Med Puccini som vandmærke
Det Kongelige Teater varmer op til et nyt operahus med det nyskrevne operaværk I-K-O-NTM. Og hvilket værk! Komponist John Frandsen er - som han selv siger - faldet for 'fristelsen til at hive alle skufferne ud og se, hvad der gemmer sig i dem', og det er der kommet et gennemarbejdet øjebliksbillede ud af
Situationen er hyper-realisme: et forretnings-imperium er ved at gå konkurs, men direktøren fifler med regnskaberne og forsøger alligevel at presse en milliardaftale igennem på falske bankgarantier. Selskabet I-K-O-NTM vil skabe en temapark, hvor drømme bliver til virkelighed. Men direktørens egen finansdrøm ender i tragedie, og nogen dør - naturligvis. Det er stadig opera.
I-K-O-NTM placerer erhvervsvokabulariet lige dér. Opera er traditionelt larger than life, og således også I-K-O-NTM , som med inspiration fra Puccinis verisme tilføjer den velkendte operaform en ny sfære. Der skal overlegenhed til at synge 'bestyrelsesmøde' og 'generalforsamling' i klassisk operagenre. Særligt Anne Margrethe Dahl formår at gabe over både den sarte sopran-diva og overhead-projektor, ligesom Sten Byriel, der spiller I-K-O-NTM s grundlægger Ivan Konrad, balancerer mellem troværdig bestyrelsesformand og lige så troværdig operafortolker.
Puccini ligger som vandmærke bag hele I-K-O-NTM . Orkesterbesætningen er den samme, som Puccini anvendte i sine operaer, Madam Butterfly repræsenteres i konkubinen Cho-Cho-San, Tosca hyldes med en opførelse af arien Vissi d'arte, ligesom den medgørlige sekretær Linda præsenterer sig i falset 'jeg kommer som Liiiiiiiiinda' som en parafrase over Mimis 'mi chiami Mimiiiiiiii' fra La Bohême. Vissi d'arte-arien er tro mod Puccinis tekst, men det er akkompagnementet ikke. John Frandsen forklarer, at han i processen så Puccinis partitur for sig som under vand, og udtrykket er blevet nærmest ildevarslende. Vissi d'arte - jeg har set kunsten - vissi d'amore - jeg har set kærligheden - og det, der er tilbage, er bedrag.
I-K-O-NTM viser os en af nutidens strømlinede og ritualiserede virksomheder med indlagt 'Corporate Religion'. Du er enten med os eller mod os. Scenografien spiller på ikonerne i tiden - Arne Jacobsens møbelhits, Maersks blå farve og brandet I-K-O-NTM , der umiskendeligt minder om NOKIA. Det handler om at være unik! Om at være 'et virkeligt billede / et ikon, der skal leve til evig tid / et øjeblik alle vil huske / en del af historien!,' som den døende synger i sidste akt.
Stående applaus for Det Kongelige Teater, der har vist sit unika med I-K-O-NTM .
foto: Martin Mydtskov Rønne, www.kgl-teater.dk