Skal næste åndedrag blive det sidste? Det spørger Østre Gasværk om med stykket At dø eller ikke at dø. Titlen varsler et shakespeare'sk drama, men publikum vil finde sig selv som del af et eksistentielt forsøgslaboratorium, igangsat af den spanske dramatiker Sergi Belbel.
Østre Gasværk rusker modigt op i de små katastrofers betydning og viser os syv absurde måder at dø på. Blodprop, mord og overdosis er et par muligheder. Trafikuheld og kulinarisk kvælning andre. Måske er tallet syv en tilfældighed, men det er laster som dødssynderne, der styrer slagets gang: Manuskriptforfatterens hovmod, grådigheden i barnet, politiets vrede, utugten i hospitalssengen og misundelsen hos den afdankede forstadsfrue.
Vi befinder os alle i den samme, dødelige tilstand - livet! Hvert menneske dramatiserer sin version af tilstanden over de samme temaer: familien, kærligheden og den sociale habitus. Indtil døden sætter endeligt punktum.
Et guddommeligt ensemble med stjerner som Ole Lemmeke, Ellen Hillingsø og Isa Holm i spidsen viser ægte spansk temperament i personificeringen, og særligt Isa Holm formår på grotesk vis at illustrere livets skrøbelighed som den sprut- og pillebedøvede frue i negligé og høje hæle.
Jakob Cedergrens mumificerede junkie understreger forgængeligheden, og vi hiver efter vejret sammen med Morten Staugaards gipsforklædte enspænder, der demonstrerer lige dele fortabte muligheder og aggressivt livsfrådseri.
Ingen lever livet som kunne hver dag blive den sidste, og derfor står stykkets anden akts eksistentielle omvending også lidt svagt. Hér overlever personerne hver især de små katastrofer og fortsætter deres levned beriget med den gevinst, det giver et øjeblik at se døden lige i øjnene.
Foto: Steen Tronsgaard
Læs mere på: www.oestre-gasvaerk.dk