"Ammen" af Kirsten Ruth er en stilfærdig og tilsyneladende realistisk bog om livet i Aalborg i slutningen af 1700-tallet. Men kun tilsyneladende, for det myldrer med forførelser, jalousi og enddog et mord bag den respektable apotekerfacade. Spændende, gribende og med en fin sans for det sproglige, der mere end noget andet hensætter en til svundne tider.
Super-Hausfrau
Ammen følger den nydelige Louise Frederiksdatter, der i et og alt er modellen på den ideale hustru: køn uden at være prangende, intelligent uden at ville diskutere med mændende, fuld af beundring for sin mand, apoteker Sebastian Troelsen, og bedste veninde for sin blinde svigermor. Desværre har hun ikke kunnet skænke sin mand nogle børn, så da hun efter 12 år pludselig bliver gravid, er huset på den anden ende.
Sebastian er en meget moderne mand, der ikke ønsker sit barn lemlæstet af den gængse vikling og som insisterer på at Louise selv ammer barnet. To uhyre oprørende ideer, som Louise dog modstræbende støtter ham i. Desværre har Louise bare ikke nok mælk, da barnet først er født, så en amme må anskaffes i største hast. Det bliver den nydelige Anne-Lisbeth, der er kommet galt afsted, og selvom hun ikke ønsker nogen noget ondt, er det begyndelsen til enden, da hun sætter foden over dørtærsklen til Elefantapoteket.
Kvinde-roman?
Romanen er bygget op omkring to fortællere: en distanceret, beskrivende tredje-person og Louise selv i første person. Det betyder, at vi ikke kun må nøjes med hendes observationer, selvom de er altovervejende i romanen. Mange af de ting, der lægges mærke til, er således "kvindeting", såsom den bitre ydmygelse over ikke at kunne amme sit barn efter først at have vakt sensation i hele Aalborg om omegn ved at ville gøre det. I korte glimt læser vi andre personers tanker, og det kommer som en brutal overraskelse, når de slet ikke deler hovedpersonens tanker, og hele det verdensbillede, læserens har etableret, bliver vendt på hovedet. Vi, som kender Louises motiver, vil næppe kunne forundres over hendes opførsel, og det er uhyre effektivt pludseligt at støde på en af karlenes opfattelse af hende.
Handlingen skrider frem med masser små overraskelser, selvom der udadtil ikke lader til at ske det store. En mirakelmager dukker op, der måske kan gøre den blinde seende - et stort projekt, der rimeligt nok vækker en vis mistro. Dekadencen florerer i et overforbrug af mad og drikke, og selv den tilbageholdende Louise holder sig ikke tilbage her. Utroskab er et helt kapitel for sig selv - svigermoren kommer med et hav af pinlige hentydninger, naboen lægger skamløst an på Louise og værst af alt er Sebastian ved at falde pladask for ammen. Hvad gør man som kvinde, når både barn og mand foretrækker en anden kvinde?
Det sproglige aspekt er virkeligt vellykket i Ammen. I stedet for blot at proppe enkelte forældede fraser ind i et nutidigt sprogbrug, virker sproget her gennemført gammelt og alligevel gangbart. Den selvfølgelige måde, hvorpå ægteparret tiltaler hinanden med "de" og tjenestefolket med "han" eller "hun" er en meget subtil måde at understrege samfundets opbygning anno 1700-hvidkål, som ikke kan undgå at gøre indtryk på den moderne læser. Handlingen kunne i høj grad foregå i dag, så om noget er det sproget, der definerer romanen som historisk.
Køb eller bestil bogen hos bog&idé
Kirsten Ruth: Ammen
Forlaget Klim
Sider: 325
Udgivelsesdato: 23.04.2004
ISBN: 87-7955-297-8