Instruktøren er dansk, skuespillerne svenske, resultatet i særklasse. Dramaet "Dag og Nat", der er begået af den danske instruktør Simon Staho, er et lysende eksempel på at samarbejde hen over Sundet kan betale sig.
En mands opgør
Handlingen tager udgangspunkt i 40-årige Thomas Ekmans liv. En mand der med sit tilbagestrøgede hår og nydelige jakkesæt udad til virker perfekt. Han har som så mange ande knoklet for sit velbetalte job, sin store bil og sin fine villa. Og, som for så mange andre, har ambitionerne om det velbetalte job, den store bil og den fine villa til gengæld fjernet ham fra de mennesker, der stod ham nærmest. 40 år gammel og nyligt fraskilt føler han ikke længere, livet er værd at leve. Med en fornemmelse af kølig distance følger man mandens sidste dag, time for time under hans barske opgør med alle vigtige personer i hans liv.
Hele opgøret udspiller sig i Thomas Ekmans bil, og fra nøglen sættes i tændingen til det sidste brum fra motoren lyder, er man helt og aldeles tryllebunden. På passagersædet får vi skiftevis lov til at møde en række mennesker, der bl.a. spænder over den forsømte søn, til den glemte søster, til den senile mor, til den unge elskerinde, til den utro kone til hendes hemmelige elsker. Alle forlanger et stykke af Thomas Ekmans opmærksomhed eller kærlighed, mens ingen omvendt synes at lytte til hans behov. Intetanende bliver passagerene vidner til en mands sidste rejse, samtidig med at brikkerne i hans fatale puslespil falder på plads - med den selvvalgte død til følge.
Svensk stjerneparade
Har man sagt Dag og Nat, må man også sige svensk stjerneparade. Ud over en uovertruffen hovedrollepræstation spillet af Mikael Persbrandt (Beck), bydes der på en rolleliste med blandt andre navne som Maria Bonnevie (Jeg er Dina), Pernilla August (Star Wars I og II) og Fares Fares (Jalla! Jalla!). Med en på én gang ubehagelig overbevisende og samtidig distancerende optræden udfylder alle deres roller til bravour. Her er et sjældent eksempel på, at jo flere stjerner der ses, jo bedre en film opnås. Måske har det heller ikke skadet, at samtlige roller specielt er skrevet til hver enkelt skuespiller, som Staho personligt har håndplukket. Resultatet taget i betragtning, kan man godt forstå, hvorfor Staho har bejlet til det svenske.
Den sidste udvej
I instruktør Simon Stahos kommentar til filmen Dag og Nat, der helt konkret tager udgangspunkt i et selvmord, forklares den dybere tanke bag valget af dette dystre tema. Handlingen drejer sig nemlig langt fra kun om at tage sit liv men mindst lige så meget om at turde leve det. Staho udtaler: "Dag og Nat handler om mennesker, der vil elske, men ikke vover at gøre det. Mennesker der holder af hinanden, men alligevel stikker knive i hinandens hjerter [..] Og ikke mindst: Mennesker der har brug for at tale, men som ingen har tid til at lytte til." Denne manglende opmærksomhed og det faktum, at mange mennesker netop begår selvmord, fordi de ikke har nogen at tale med, har således været en væsentlig motivation bag Stahos manuskript. I barske tal begår en svensker selvmord hver sjette time, to danskere begår selvmord hver dag, og på verdensplan begår 1 million mennesker selvmord om året. I sidste ende er det nutidens misforståede kommunikation mellem mennesker, der driver så mange til at tage disse drastiske valg, og derfor den problematik Dag og Nat i virkeligheden stiller skarpt på. Selvom Staho i sidste ende ikke leverer en (for-)løsning, så leverer han i hvert fald stof til eftertanke - og det giver genlyd.
Fotos: Peter Widing