19-årige Christopher Paolinis tykke fantasy-roman "Eragon" om en bondedreng, der finder et drageæg og siden udvælges som dragerytter er trods en lidt for velkendt og klichéfyldt begyndelse en meget imponerende debut. Som romanen skrider frem, bliver både sproget og indholdet i stadig højere grad selvstændig, og som læser får man stadig sværere ved at lægge bogen fra sig.
Man behøver ikke at kende meget til genren for at høre ekkoer af andre værker i de indledende kapitler. Allerede navnet Eragon - første del af Arven-trilogien! - kan ikke undgå at vække associationer til Ringenes Herre, ligesom det onde Riget, oprørerne kæmper imod, nok kan lede tankerne hen på Star Wars. Navnene, man støder på, især stednavnene, virker som et miskmask af nordisk og Tolkien'sk mytologi kombineret med almindelig engelsk som Sloan, Garrow og Katarina. Da der tilsyneladende ikke er megen konsensus i navnevalget, kommer det nemt til at virke rodet og irriterende og risikerer endda at overskygge dele af handlingen.
Heldigvis finder Paolini dog relativt hurtigt fodfæste, og så hæver fortællingen sig over det indledende sammenkogte fantasybryg til en selvstændig og meget fængende fortælling. Den kun 15-årige Eragons (bemærk, at det er samme alder, som forfatteren havde, da han påbegyndte skrivningen) liv forvandles brat, da han finder et drageæg, for Riget, der ved forræderi har udslettet alle dragerytterne, vil for enhver pris forhindre nye drager i at udklækkes - dragen i ægget vælger nemlig selv, for hvem det vil udklækkes og denne person er udset til at blive dragens rytter. Denne drage er Saphira, og hun vælger Eragon. Det skaffer ham Ra'zac på halsen, der myrder hans familie, og Eragon tænker derfor kun på hævn.
Hjælp får han af den mystiske historiefortæller Brom, der optræner ham for at føre ham til Varden, en gruppe indædte modstandsfolk -og dværge, der prøver at bekæmpe Riget. Undervejs møder han Murtagh, der bærer en mørk hemmelighed, elverkvinden Arya, der er fanget af Riget og udsættes for frygtelig tortur, og varkatten Solumbum, men han støder også på slaveri, mord og uretfærdigheder begået i Rigets navn, ofte udført af de frygtindgydende Urgaler (der mest af alt minder om orker), som det efterhånden bliver klart, at Riget må have slået sig sammen med. Et opgør nærmer sig hastigt og uundgåeligt.
Eragon kan inddeles i en ren eventyrdel, der handler om Eragon og Saphira, deres flyveture og deres telepatiske samtaler - dette er på mange måder den smukkeste og mest harmoniske del af historien, hvor Eragon får lov til at nyde fred, og en krigsfortælling, som scenenerne med Brom bygger op til og som fylder det meste af historien; her er heroisme og intriger og engang imellem en næsten lidt for grafisk vold. Endelig er der den begyndende romance mellem Eragon og Arya, som man må forvente at høre mere til i de resterende to bind. Sammenvævningen af disse tre narrative planer er med til at gøre historien afvekslende og interessant og bryder den dystre krigsstemning, der ellers er fremherskende i romanen. Alt i alt et dejligt eventyr, der vil vække begejstring hos de fleste, der ikke lader sig skræmme af omfanget.
Køb eller bestil bogen hos bog&idé
Christopher Paolini: Eragon
Forlag: Sesam
Sider: 533
Udgivelsesdato: 30.10.2004
ISBN: 87-11-22217-4