På de danske kunstmuseer hænger verdenskunst, som ofte er kommet til Danmark af uransagelige veje. Kunstkritiker Bente Scavenius beretter i "Verdenskunst i Danmark" om de historier, der knytter sig til værkernes oprindelse, deres vej til Danmark og de danske kunstmæcener som Wilhelm Hansen eller Carl Jakobsen.
Bente Scavenius indleder bogen med at fortælle om, hvordan hendes interesse for et værks proveniens blev vakt. Det drejer sig om den unikke og næsten komplette samling af Albrecht Dürers raderinger og kobberstik, som Statens Museum for Kunst ejer - og som Dürer efter al sandsynlighed selv har foræret Christian II i 1521. Man ved, at Dürer har tegnet kongen, selvom kultegningen er forsvundet, og at kongen og kunstneren værdsatte hinanden gensidigt fremgår tydeligt. En sådan historie er naturligvis med til at give kobberstikkene en ekstra, eventyrlig dimension.
Der er også historien om Rubens "Portræt af Matthæus Yrsselius" fra 1624. Det er et mesterligt portræt , udført i stor enkelthed; men måske ikke et, de fleste dvæler alt for længe ved. Men Scavenius kan nu fortælle, at dette billede kun blev til, fordi Yrsselius havde bestilt et alterbillede hos Rubens, som endte med at blive for dyrt, hvorfor Rubens smed et portræt med i aftalen. Dette portræt kom til at hænge i klosterets malerisamling, indtil det sammen med en lang række andre malerier blev plyndret af franske soldater i 1794. De fleste blev bragt til Paris, men netop dette portræt endte i stedet hos en kunsthandler i Amsterdam, der solgte det til konsul West - hvorfor det hænger på SMK den dag i dag.
Jeg synes, der er en enestående charme over disse beretninger, der samtidigt virkeligt formår at vække billederne til live. Der er et meget bredt udvalg af kunstværker, både hvad angår stilart, periode og de museer, der i dag kan bryste sig af at eje værkerne: Fra Millet til Degas, fra Thorvaldsen til Giacometti, fra Gauguin til Matisse og Van Gogh. Kærligheden til kunstværkerne og deres historier lyser ud af beretningerne og smitter læseren med deres entusiasme.
Endelig er bogen fyldt med flotte illustrationer, der korresponderer med teksten - det er forbavsende, hvor ofte det ikke er tilfældet. Farverne er flot gengivet, papiret er af glimrende kvalitet, alt sammen små lækre detaljer. Til gengæld undrer det mig meget, at der ikke er nogen værkoversigt, når der ellers er både litteraturliste og indholdsfortegnelse - det ærgrer mig lidt, nu hvor jeg prøver at danne mig et overblik over bogen. Alt i alt er det dog kun et lille minus, som formentlig ikke vil genere de fleste. Dette er en bog, der skal købes for den ægte kunstglæde den udstråler.
Bente Scavenius: Verdenskunst i Danmark
Forlag: Gyldendal
Sider: 144
Udgivelsesdato: 25.11.2004
ISBN: 87-02-02980-4