"Verdens Tag" af José Frèches er første bind i trilogien "Silkekejserinden", en historisk odysse gennem det gamle Kina år 665, hvor den værdifulde silke kan afgøre uendeligt meget. Vi følger en række forskellige personer og religioner i lige så mange handlingstråde, der efterhånden væves sammen.
Handlingen følger fem religioner, der var at finde i og omkring Kina til den tid, hvor romanen foregår: Den indiske, kinesiske og tibetanske buddhisme, nestoriansimen og manikæismen - der hver repræsenteres af et par hovedpersoner foruden et større hav af bipersoner; desuden er der sammenstød med de særdeles usympatisk tegnede repræsentanter for tantrismen og mazdaismen. Det viser sig, at hver af religionerne kæmper bittert for sin overlevelse, og ikke er bange for at ty til den mest forbudte handling af alle: fremstillingen af silke, der er under strengt monopol af det kinesiske kejserrige.
Centralt i handlingen står den kejserlige konkubine Wuzao, der sætter alt på et bræt for at blive kejserinde, hvorved hun skaber sig et hav af fjender. Da den illegale silkehandel opdages, øjner hun en chance for at sikre sin position. Imens kæmper den kinesiske buddhistmunk Fem Forbud sig tilbage til sit kloster efter en hemmelig mission i Tibet, hvor han er blevet prakket en særdeles usædvanlig kurv på som modydelse. Den indiske Lovens Dolk er med rette ved at gå ud af sit gode skind af bekymring for sit klosters overhoved Buddhabadra, der ikke er vendt tilbage efter en pilgrimsfærd, og lige så katastrofalt: det er den hellige hvide elefant heller ikke.
Det er umuligt her at skitsere de enkelte handlingstråde uden at det bliver for langt og for afslørende - alligevel er handlingen ikke så kompliceret, som man måske kunne tro ud fra det her beskrevne. Men der er mange folk, og man får ikke lov til at følge de samme to kapitler i træk - derfor er dette en bog, der vil have godt af en nogenlunde sammenhængende læsning. Der er dog en fortegnelse over de vigtigste personer bagerst i bogen, så det ikke bliver helt umuligt, hvis man klatlæser. Det vil man dog næppe have lyst til, for bogen er utroligt fængslende, og jeg havde i hvert fald ikke meget lyst til at lægge den fra mig igen, før den uheldigvis var slut efter kun 432 sider.
Religionen fylder meget i teksten, og Frèches fører læseren ind i alle de nævnte religioner uden at trække tempoet ud af fortællingen og uden at man egentlig lægger specielt meget mærke til det undervejs. Det synes jeg, er et stort plus, for jeg har f.eks. aldrig været helt klar over forskellen mellem de tre nævnte former for buddhisme. Da han anses for at være en Frankrigs førende eksperter indenfor kinesisk kunst, har man hele tiden en god fornemmelse af, at man ikke bare fyldes med hans fantasi men med reel viden, pakket ind i ren spænding.
Et andet aspekt, der fylder meget, er det seksuelle, og her må jeg sige, han ikke vækker samme begejstring hos mig. Han synes formentlig selv, han er både poetisk og subtil, når han gang på gang hentyder til kønsdelene som en jadestav og en pæonknop eller rosenhave; men det bliver hurtigt trættende. Og hvor han ellers fremstår upartisk i forhold til de forskellige religioner, afslører han her en uhildet tro på, at ingen munk kan forlade sit kloster uden at blive forført af en letlevende kvinde, hvis berøringer fremover må være vigtigere end noget kyskhedsløfte eller udsigten til nirvana. Selv en purung nonne, der voldtages i et kloster, kan ikke undgå at tænke tilbage på handlingen med en vis skamfuld lyst!
Dette sidste var bestemt et irritationsmoment i min læsning, men bør dog ikke afholde nogen fra at læse den ellers vidunderlige bog, der byder på et hav af intriger, magtkampe, livsfarlige missioner, overfald og mord blandt kejserinder og konkubiner, munke og præster, smuglere og galninge.
Bind to og tre, Buddhas øjne og Tronranersken, udkommer hhv. i juli og oktober i år.
José Frèches: Verdens Tag
Forlag: Borgen
Sider: 432
Udgivelsesdato: 28.01.2005
ISBN: 87-21-02356-5