Eventyrdigteren var både trættekær, emsig og elskelig. Det kgl. Teater havde et noget anstrengt forhold til den grimme ælling, der konstant søgte sig selv afsat i den ene eller anden form på teatret, men også sin samtids komponister var jaget vildt af den produktive særling. Og det kom der fine venskaber ud af, viser ny bog fra Gyldendal.
Danmarks store fødselar kunne andet og mere end at fortælle sam- og eftertiden eventyr. Han selv stod for skud dagligt, for H.C. Andersen levede i sin egen livsløgn - eller måske rettere: Sin egen drøm om, hvordan hans liv burde, skulle og kunne have været. I hvert fald dokumenterer eftertiden, hvordan officielle notater og kilder ikke stemmer overens med Andersens dagbogsoptegnelser og øvrige selvopfattelse.
Ovenstående har givet anledning til en fremstilling af den gamle digter som værende latterlig, men i Inger Sørensens forvoksede Pixi-bog H.C. Andersen og komponisterne er det blot anekdotisk og kært, når hun således beskriver, hvordan H.C. Andersen sætter sig selv i scene som både sanger, danser, kritiker og impresario. Han var ingen af delene, men skal alligevel have førsteprisen for sin ihærdighed og evne til kommunikation, der blandt meget andet bragte ham venskaber med Europas betydningsfulde komponister Liszt, Mendelssohn, Schumann og vores egne samtidige: Weyse, Hartmann og Gade. Med hovedet højt og fattet pen kontaktede H.C. Andersen rask væk de komponister, han mente burde gøre sig bekendt med hans værker eller endog samarbejde om operaer og syngespil. Et glimt ind i en fortid, hvor forfattere og komponister var håndværkere, og hvor et øjebliks weltschmerz gav instinktive lommesmerter.
H.C. Andersen og komponisterne er velskrevet og informativ. Tillige har Gyldendals fagbogsredaktion været på pluk i adskillige arkiver og krydrer hver enkelt side med papirklip, skitser til forestillinger, personlige breve, portrætter og kompositioner. En visuel luksus, der hjælper fantasien de halvandet hundrede år tilbage i tiden, hvor kunstnerkredsen var mindre og anderledes lukket, end den er i dag. Spørgsmålet er så måske, om der var for få kunstnere dengang eller for mange i dag?
Inger Sørensen: H.C. Andersen og komponisterne
Forlag: Gyldendal
Sider: 160
Udgivelsesdato: 17.03.2005
ISBN: 87-02-03480-8