- pågående og opslugende teater
Ubehageligt, tæt, fascinerende, flot og medrivende. Der er et væld at kontraster i oplevelsen af Århus teaters opsætning af "Cabaret". Ubehagelig på den måde, publikum konfronteres med nazismens konsekvenser, tæt som følge af stykkes intense danse og sange, som fremføres så levende og flot og medrivende på grund af den effektfulde sceneopsætning og fremragende skuespil. Forestillingen er et kamera, der i et dekadent miljø fokuserer på de menneskelige konsekvenser af den fremspirende nazisme. Slutresultatet er en fremragende opsætning, som man ikke går upåvirket fra.
Berlin nytårsaften 1929. En ung engelsk forfatter kommer til byen for at arbejde på sin roman. Han bliver hurtigt gæst på carbaretklubben Kit Kat, hvor den forførende unge sanger Sally er frontfigur. Deres forhold udvikler sig, akkompagneret af de satiriske carbaretsange på Kit Kat med den djævelske konferencier Emcee i spidsen, sammen med den frembrusende nazisme der bliver mere og mere påtrængende.
Skuespillerne på Århus Teater imponerer som altid med deres evne til at leve helt ind i stykket, men især Peter Jorde som Kit Kats konferencier og Lars Junggreen som den elegante jødiske grønthandler Hr. Schultz skal fremhæves. Peter Jorde spiller, som var han fanden selv, der stod på scenen med det ene formål at chokere og forarge publikum. Man bliver helt i tvivl om, om der er et menneske bag sminken. Dette spørgsmål besvares dog til sidst i stykket. Cabaret indeholder en række flotte hektiske sange, hvor sangstemmerne på skuespillerne dog ikke helt slår til, men da det er den dekadente og vulgære, dans der skal bære stykket, er det af mindre betydning.
Teateret beskriver selv stykket som et relevant stykke pga. tiden fremmedfjendske holdninger. Det er nok meget sagt. Det er et billede af Tyskland, der bukker under for nazismen. Man føler ikke at stykket i sig selv tager stilling, det beskriver blot det skete. Hvem af stykkets personer, der gjorde det rigtige, og hvem, der gjorde det forkerte, kan publikum kun gætte sig til ud fra sin historiske viden. Selve stykket giver ingen morale, på trods af den dyste og effektfulde slutning, der lader publikum gå fra teateret med en stærk oplevelse.
Cabaret spiller på Århus Teater fra den 29. april til den 11. juni. Se spilletider.
Fotograf Jan Jul